tisdag 15 juni 2010

De gyllene häxornas folk - en sämre variant av Mörkrets vänstra hand?

Så, efter att ha tagit mig igenom den bok som egentligen skulle ha varit den tilltänkta under maj månad är jag återigen en aning förbryllad. Det verkar som jag på något sätt inte så mycket förväxlat böckerna med varandra som fått för mig att de bästa delarna i båda böckerna på något sätt varit en bok. Men som Johan skulle ha sagt, Cha Cha!

Så nu sitter jag här och kan inte riktigt säga vilken av böckerna jag egentligen tyckte bäst om. Båda har sina för- och nackdelar. LeGuins styrka i Mörkrets vänstra hand var att hon hade ett väldigt specifikt syfte med sin bok och därigenom en röd tråd i berättandet som löpte från början till slut. Gentle (författaren till De gyllene häxornas folk) å andra sidan saknar denna röda tråd och det blir ett hattande i berättandet som inte är till bokens fördel. Däremot målar hon upp sin utomjordiska värld nästan bättre än LeGuin, som ju ändå är något av en mästare på just detta, och man kan se världen framför sig och den känns verklig utan förbehåll. Hennes sändebud, kvinnan Lynne Christie, är också lättare att identifiera sig med än LeGuins manliga motsvarighet i och med att hon tillåts vara mer motsägelsefull och därigenom mer mänsklig.

I båda böckerna binder slutet ihop berättelserna på ett bra sätt och jag hoppas verkligen att Lynne och planeten Orthe och dess befolkning i uppföljaren jag planerar att införskaffa fortsätter att fängsla på samma sätt som i denna bok,

2 kommentarer:

  1. Du verkar förvirrad Sofia, jag tror att du behöver semester :)

    SvaraRadera
  2. Jo, det kan du ha rätt i:). Lite semester skulle ju inte sitta helt fel.

    SvaraRadera