torsdag 3 februari 2011

Jag, robot

Detta blev alltså den enda bok (ingen roman, utan en novellsamling) som hanns med under januari trots goda föresatser om att få ska-läsa-högen att krympa. Och den var väl helt ok, fast blev aningen besviken eftersom jag tyckte så mycket om romanen "Död robot". Novellsamlingen levde inte alls upp till samma nivå. Novellerna är uppbyggda så att de låter läsaren följa robotens utveckling från enkla typer som på intet vis ser mänskliga ut till robotar som knappt går att särskilja från människan. Tyvärr låter jag mig inte riktigt fångas av temat och jag tror att jag helt enkelt föredrar Asimov när han skriver romaner och på så sätt låter läsaren fördjupa sig mer i karaktärer och handling. Jag saknar helt enkelt djupet som hans romaner har. Så ska ni läsa Asimov rekommenderar jag någon av hans romaner!

1 kommentar:

  1. Synd att han inte levde upp till förväntningarna. Men då vet jag att det är romanerna jag ska satsa på om jag vill läsa Asimov. Tack för tipset! // Stina

    SvaraRadera