måndag 2 maj 2011

Sommartider, bröllopstider

Först vill jag be om ursäkt för ett något försenat månadstema, men jag hoppas att ni har överseende. Och den som väntar på något gott ni vet... Jag hoppas i alla fall att det ska smaka, för själv har jag inte läst någon av månadens böcker. Jag tror och hoppas dock att det ska vara en trevlig blandning, med något som passar alla.

Precis som förra året har jag valt ut ett antal böcker som förhoppningsvis ska få oss att hitta den rätta sommarkänslan nu när maj äntligen är här. Eftersom det är mitt sista månadstema innan Sofia gifter sig i juli har jag också försökt att blanda in lite bröllop och äktenskapliga relationer i smeten som ett homage till min favoritsyster :)

Månadens bok: Bonjour tristesse (Ett moln på min himmel) – Francoise Sagan, 1954.

Bröllopsgästen (The Member of the Wedding) – Carson McCullers, 1946.
De små hästarna i Tarquinia, Marguerite Duras, 1953.
Summer Crossing, Truman Capote, 1943, men utgiven först 2005.
Djupandning (Breathing lessons), Anne Tyler, 1988.

I Månadens bok Bonjour Tristesse är det dock inte äktenskapets helgd som står i centrum, snarare tvärtom. Den 17-åriga Cécile njuter av sin semester i södra Frankrike och låter sig förföras av solen, havet och den första kärleken. Men när hennes far plötsligt bestämmer sig för att gifta om sig med den senaste i raden av älskarinnor får hennes sorglösa liv ett abrupt slut. Hon måste till varje pris sätta stopp för bröllopet. Den skrevs av en endast 19 år gammal Sagan och blev ganska skandalomsusad när den kom 1954.

I Bröllopsgästen är det precis som titeln antyder ett bröllop som står i centrum av handlingen, när 12-åriga Frankie fantiserar om och längtar efter sin äldre brors bröllop.

I De små hästarna i Tarquinia av Marguerite Duras får vi ta del av de mindre vackra delarna av ett äktenskap, när två par reser på semester ihop till ett tryckande varmt Tarquinia. Följ med fyra illusionslösa individer på en semester där inte ens ett glas iskall Campari kan råda bot på ledan.

Truman Capotes första roman Summer crossing utspelar sig i New York city där vi får följa den rika, priviligerade Grady under sin första sommar i frihet. I sommarsolens hetta får hon smak för en hel del otrevligheter som sprit, marijana och olämpliga unga män. Boken var försvunnen i ca 50 år och blev utgiven först 2005.

Djupandning
utspelar sig under en het sommardag när Ira och och Maggie, gifta sedan 28 år tillbaka, är på väg till en begravning. Det blir en resa längs Memory lane, en resa full av minnen. Den vann Pulitzerpriset 1989, så vi får hoppas att den lever upp till hypen.

Stina

3 kommentarer:

  1. He he, kul tema Stina! Har faktiskt redan läst två av böckerna på listan, men eftersom det var ett tag sedan får det nog bli en omläsning. Duras roman läste jag för några år sedan i och med att jag fick upp ögonen för henne efter att ha läst "Älskaren". Har läst de flesta av hennes böcker, men har för mig att det är en av mina favoriter. Läste också "Djupandning" för länge, länge sedan och den kommer jag däremot inte ihåg mycket av. Har inte heller riktigt bestämt mig för om Anne Tyler förtjänar att vara med på min lista över favoritförfattare. Vissa böcker hon skrivit älskar jag (som Segla efter stjärnorna) medan andra jag läst bara varit halvdana. Har dock en hel del av hennes böcker kvar att läsa, så det kanske kan bli någon mer Anne Tyler under maj om jag hinner. //Sofia

    SvaraRadera
  2. Tror fö att någon av Jean Rhys romaner hade passat detta tema perfekt, i alla fall vad gäller de mindre lyckade delarna av ett äktenskap. Hinner ni borde ni lätt ge henne en chans. Bland annat har hon skrivit "Wide Sargasso Sea " där hon metafictionigt (heter det så?) lånar karaktärer ur Charlotte Brontes "Jane Eyre". Känns som nåt som kanske skulle passa Sandra. //Sofia

    SvaraRadera
  3. Gissa vem som äntligen (ca 2 år försenat...) läst De små hästarna i Tarquinia? Yep, allt som verkar kvävas för att jag nu för tiden ska läsa ut en bok är att strömmen är avstängd. Dvs, ingen dumburk, internet eller annat modernt. Recenssion kommer, men tyvärr var De små hästarna...inget för mig. Har lånat Fartyget Night och ställer mitt hopp till den innan jag ger upp Duras.
    //Alex

    SvaraRadera