söndag 13 november 2011

Detektivarbete med ledtrådar från 50-tal





Har under en tid försökt att tyda en kryptisk lista som står nedklottrad i pärmen av en Fickjournalen från 24 februari 1950. Jag antar att det är en viss fröken Maj-Britt Nilsson som använt sin tidning som anteckningsbok. Det är i alla fall hennes namn som står antecknat på framsidan. Från början förstod jag inte mycket av de skrivna orden då de verkade något obegripliga. ”Nig och kuta runt” är till exempel inget man hör talas om varje dag, men nu tror jag att jag har förstått det hela.

Min tolkning är att Maj-Britt planerar en fest och att det är låtlistan till denna som står uppradad på pärmens insida. Från början hade hon nog tänkt sig tio låtar, men så kom hon bara på sju stycken, och vilka låtar det är! Feel free to copy Ms Nilssons partymusik till nästa hemmafest, jag garanterar att det blir succé. Ni får dock hålla godo med fem av dem för det är bara så många jag lyckats uttyda, men kanske kan ni knäcka de sista två och på så sätt komma över det kompletta 1950-talssoundtracket.

Här kommer de i alla fall, Maj-Britts favoriter. Dags att förnya era spotifylistor tjejer!

1) Någonting med fest på slutet, men vad? Onkelfest? Nje, kan någon tyda början bättre än mig?

2) Harry Limes Theme. Måste vara musiken från Orson Welles ”The Third Man” – ”The Harry Lime Theme”.



3) Det är så kallt i kväll. Antagligen svensköversättningen av ”Baby it´s cold outside” av Frank Loesser. Den spelades in av ett antal olika artister 1949, bland annat av Ella Fitzgerald och Louis Jordan 1949.



4) Den flickan skall bära mitt efternamn. Från musikalen ”Annie Get Your Gun” (1950), hette i originalversionen ”The Girl That I Marry”. Den svenska varianten har bland annat sjungits av Sven Olof Sandberg och kan hittas på albumet ”Melodier som bedåra” från 1949. Ett litet smakprov av den kan hittas här.

5) Someone like you. Kan det vara Doris Day´s låt med samma namn från musikalen ”My Dream is Yours” (1949)?



6) Kan inte tyda. Nån som vill komma med en kvalificerad gissning?

7) Nig och kuta runt. Det är en svensk folkmelodi skriven av Ulf Peder Olrog. Sången förekommer i filmen ”Ung och kär” från 1950. Även denna låt finns på albumet ”Melodier som bedåra” från 1949, så vi kanske kan anta att denna ingår i Maj-Britts skivsamling. Blir ni sugna finns den att köpa på Ginza för 49 kr.





Stina

1 kommentar:

  1. Spännande, he he. Om än inte riktigt min musiksmak. kan tyvörr inte heller tyda de otydbara titlarna. Har själv förresten suttit och undrat vad hon egentligen skribbat dit.

    SvaraRadera