söndag 18 december 2011

Tranströmer till Sofia

Så kommer då den första i raden av personligt riktade Tranströmerdikter, denna gång till Sofia. Det finns något i den som jag tror att hon kommer att uppskatta, och ni andra också för den delen. Enjoy!

Början på senhöstnattens roman

Passagerarbåten luktar olja och nånting skallrar hela tiden som en tvångstanke. Strålkastaren tänds. Vi närmar oss bryggan. Det är bara jag som ska av här. ”Behöveru landgången?” Nej. Jag tar ett långt vacklande kliv rätt in i natten och står på bryggan, på ön. Jag känner mig blöt och ovig, en fjäril som just krupit ur puppskalet, plastpåsarna i vardera handen hänger som missbildade vingar. Jag vänder mig om och ser båten glida bort med sina lysande fönster, trevar mig sen fram till huset som stått tomt så länge. Alla hus i grannskapet står obebodda... Det är skönt att somna in här. Jag ligger på rygg och vet inte om jag sover eller är vaken. Några böcker jag läst passerar förbi som gamla seglare på väg till Bermuda-triangeln för att försvinna utan spår... Det hörs ett ihåligt ljud, en tankspridd trumma. Ett föremål som blåsten åter och åter dunkar mot något som jorden håller stilla. Om natten inte bara är frånvaron av ljus, om natten verkligen är något, så är den detta ljud. Stetoskopljuden från ett långsamt hjärta, det bultar, tystnar ett tag, kommer tillbaka. Som om varelsen rörde sig i sick-sack över Gränsen. Eller någon som bultar i en vägg, någon som hör till den andra världen men blev kvar här, bultar, vill tillbaka. Försent! Hann inte dit ner, hann inte dit upp, hann inte ombord... Den andra världen är också den här världen. Nästa morgon ser jag en fräsande gyllenbrun lövruska. En krypande rotvälta. Stenar med ansikten. Skogen är full av akterseglade vidunder som jag älskar.

(Från Sanningsbarriären, 1978).

Stina

3 kommentarer:

  1. Ehhhh....Tack...tror jag. Jag gillade den faktiskt. Varför vet jag inte. Var det det blöta och oviga som fick dig attt änka på mig, eller? Do tell me! //Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte faktiskt att den var bra på riktigt. Det är en så mörk laddad stämning han bygger upp. Och jag älskar raden: "Om natten inte bara är frånvaron av ljus, om natten verkligen är något, så är den detta ljud.". Magiskt. Kul att du gillade den, men det trodde jag nästan att du skulle göra.

      Radera
  2. Ja, jag är ju svag för prosa. Påminner på något sätt om Jayne Anne Phillips språkbruk. Hon skriver ju inte dikter, utan romaner. Men det fanns någon likhet där. Du borde läsa hennes nivellsamling "Svarta biljetter".

    SvaraRadera