tisdag 3 april 2012

Halva liv

Halva liv kom i min ägo via en av Boktipsets veckotävlingar. Författaren Mats Strandberg kände jag sedan tidigare bara via hans underhållande och ofta träffsäkra krönikor i Aftonbladet. Att han dessutom är ett inbitet Buffy-fan gör ju inte saken sämre i mina ögon.

Huvudpersonen Jessica har länge kämpat med saknaden efter den stora kärleken jakob som en dag utan förklaring försvann ur hennes liv. Hon kan inte förlika sig med att han är borta och att hon kanske aldrig får någon förklaring till varför. Tabletter och arbete hjälper henne att hålla depressionen i schack och livet går vidare trots allt. Så dör hennes farmor och efterlämnarr en handskriven bok innehållande chockerande familjehemligheter.

Efter att ha lst denna chic lit-liknande sak kan jag bara konstatera att jag fördrar Strandbeg i krönikeform. Historien saknar visserligen inte originalitet, särskilt inte inom sin genre, men utförandet lämnar en del övrigt att önska. Med ett så oass engagerande och viktigt ämne hade jag allt förväntat mig lite mer. Nu är det väl inte tänkt att vara litteratur i världsklass utan underhållning för stunden men jag hade ändå önskat att karaktärerna känts mer genomarbetade och äkta. De är för schablonmässigt beskriva för att bli till annat än plattityder. Dessutom är slutet mer n lovligt fånigt och känns helt malplacerat.

Som chicn lit betraktad får den dock godkänt. Har läst en del usla sådana på sistone och i jämförelse med dessa är Strandbergs karaktärer nog så komplexa. Så är ni ute efter något lättsmält men ändå med en viss substans är denna inte helt fel val ändå. En klisché eller två kan man låta passera med ett leende när det utgör så trevlig läsning.

Stina

1 kommentar:

  1. Nja, tror jag passar på denna då. Efter att precis ha läst ut "Stockholms rosé", som för övrigt inte var för mig, känner jag att jag har fått min månatliga dos av chic lit. Kanske om ettg halvår ;). //Sofia

    SvaraRadera