måndag 2 april 2012

Månadens tema: Växa upp

Efter att ha velat fram och tillbaka ett tag och egentligen kanske helst för egen del velat läsa något nytt blev det till slut så ändå att jag valde några gamla favoriter som månadens böcker. Temat är skildringar av barndom/ungdom och med tanke på att jag fyller 30 snart (suck...) känns det fint med en liten tillbakablick på den tid som flytt ;).

Månadens bok är Jayne Anne Phillips genombrottsroman "Maskindrömmar". Jag har nog läst den tre gånger redan, men så hittade jag den på engelska på ett loppis och kände att det är klart att den förtjänar ännu en omläsning på sitt originalspråk.

I boken får man följa en amerikansk familj genom 1950-1970-talet, och i olika kapitel är det olika huvudpersoner som står för berättandet. Föräldrarna Mitch och Jean jobbar för att kunna betala college för barnen samtidigt som de kämpar för att få relationen att hålla, men det är skildringen av syskonen Danner och Billys relation som gör att boken platsar i temat. Phillips språk är mästerligt och det här är en riktigt underbar roman!

Hade jag inte hittat Maskindrömmar på engelska hade det istället blivit Margareth Atwoods "Kattöga" som blivit månadens bok, och hinner eller orkar ni inte med den under april månad rekommenderar jag verkligen att ni gör en mental notering om att läsa den vid senare tillfälle. Det här är en tillbakablick på barndomen, men inte en guldskimrande tillrättalagd barndom utan en barndom fylld av utstuderad mobbing och en insikt i att den som är annorlunda gör bäst i att dölja det. Om vad små flickor kan utsätta varandra för när inga vuxna finns i närheten och kan se. Förmodligen den bästa uppväxtskildring jag läst och med Atwoods underbara språk och iakttagelseförmåga. Läs!!!
Lite kuriosa: Läste den för första gången som 11-12-åring (så här i efterhand kanske lite i tidigaste laget.... men det var ju en katt på framsidan...) och har nog läst om den en 4 gånger sedan dess.

Till sist slår jag ett slag för C.P Rosenthals "I hästars ögon", en vacker roman om den unga Elena som befinner sig i gränslandet mellan barndomen och vuxenvärlden. Ett fantastiskt vackert språk som inleds med Ett Cohen citat "Det sägs att kärleken är som rök, bortom all påverkan". Till skillnad från de andra är det här heller ingen mastodontroman utan en tunn pärla man snabbt tar sig igenom.

2 kommentarer:

  1. Gillar temat. Den tredje läste jag för en herrans massa år sen. Det är en bok som stannat kvar även om jag bara kommer ihåg den bitvis. Ska bli kul att se om jag gillar den lika mycket fortfarande.

    De andra två har jag tänkt att läsa hur länge som helst, men bokhögen Orvar har hindrat mig. Så tack, nu ska det äntligen bli av! // Stina

    SvaraRadera
  2. He he, det var så lite så. Hoppas att du kommer att gilla dem nu då. Men "Kattöga" känns verkligen som en roman du borde tycka om. Bokhögen Orvar har för övrigt ockuperat mig också, även om han tack vare ihärdiga insateser i alla fall börjat krympa något. //Sofia

    SvaraRadera