tisdag 13 november 2012

Sweet Valley Confidential – Francine Pascal


För att fira att jag äntligen har fått tid att läsa lite ypperlig Sweet Valley-litteratur, vilket jag utan att skämmas klämmer på bussen till jobbet, he he, kommer här en något försenad recension av Sweet Valley Confidential som ingick i Stinas vredestema under juni månad. Å andra sidan känner jag att jag för en gångs skull kompenserar upp detta genom att varva tvillingläsningen med "Pappa Goriot", vilken egentligen ju var maj månads månadsbok... men, men bättre sent än aldrig.

Ja, jag vet inte riktigt vad man kan säga om denna fortsättning på tvillingarns öden och äventyr. Tvillingarna har blivit 27 och ingenting verkar sig likt i Sweet Valley. Jessica har blivit ihop med Todd (!) och planerar bröllop (!!), Steven har blivit gay (!!!) och är ihop med ingen mindre än Aaron Dallas (vilken Jessica hade en långvarig fling med i tvilling-serien...), Winston har blivit en douche och Elisabeth hankar sig fram i New York och har hör och häpna blivit bästa vän med Bruce Patman.

Som läsare blir man minst sagt förbryllad över vissa av vändningarna i historien för att inte tala det faktum att vissa av karaktärerna känns helt out of character för att uttrycka sig milt. Det som är mest störande är dock att allt inte riktigt hänger samman med övriga serier rent storymässigt. Som att Elisabeth och Todd i den senaste serien, Sweet Valley University, gjort slut långt innan han och Jessica hockar up i denna serie och en hel del andra, mindre detaljer.

Kul ändå med en fortsättning och att tvillingarna fortsätter att åldras i takt med mig. Vad kommer härnäst? Jessica och Elisbeth som trötta småbarnsmorsor eller kanske Elisabeth och Jessica goes Pantertanter.

Ett plus för övrigt för att den annars så präktiga Elisaneth inte direkt kan sägas spotta i glaset i denna historia. You go girl!

// Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar