onsdag 30 januari 2013

Kvinnliga nobelpristagare

Liksom Stina förra året hade jag tänkt mig att ha ett tema-är det här året. Med förhoppning om att välja bättre temaböcker i år än förra året tänkte jag satsa på läsning av nobelpristagare i år, närmare bestämt några stycken av det fåtal kvinnor som vunnit priset. Det blir faktiskt också 2 temaböcker varje månad - men orkar man inte med båda så är det månadens författare man ska läsa.

Det är bara 12 stycken kvinnor som har vunnit priset sedan det började delas ut 1901, vilket jag måste säga känns ganska märkligt, men män föredrar väl att rösta fram andra män antar jag - där precis som överallt annars.

Följande kvinnor är det i alla fall som har vunnit priset:

Selma Lagerlöf 1909
Grazia Deledda 1926
Sigrid Undset 1928
Pearl Buck 1938
Gabriela Mistral 1945
Nelly Sachs 1966
Nadine Gordimer 1991
Toni Morrison 1993
Wislawa Szymborska 1996
Elfriede Jelinek 2004
Doris Lessing 2007
Herta Müller 2009

Eftersom jag bara planerar att ha temat för i år tar jag dem inte i kronologisk ordning utan väljer efter vad som känns bäst månad för månad. För att göra det lite roligare har jag tänkt mig att ställa den kvinnliga författaren mot en manlig nobelpristagare, helst från samma land, och se vem som vinner "bok-battlet".


Med tanke på att det är alla hjärtans dag nästa månad blir det lite av ett kärlekstema, och författaren vi ska titta närmare på är 1993 års vinnare, Toni Morrison och hennes bok "Älskade", en bok hon även vunnit pulitzerpriset för.   Älskade handlar om Sethe, en svart kvinna som hellre ser sitt barn dö framför att bli slav. Dottern, som aldrig fick något namn utan bara kallades Älskade, följer henne sedan hela livet och blir mer än en skugga ur det förflutna.

Den amerikanska författare som ställs mot Morrison blir 1954 års vinnare, som inte är någon främling här i Boktriangeln - nämligen Ernest Hemingway och hans "Edens lustgård" som jag hoppas att ni inte har läst. Jag valde den eftersom det är en kärlekshistoria, som faktiskt utkom postumt så sent som 1986.

// Sofia

3 kommentarer:

  1. Vilken kul idé. Jag kommer att känna mig så kulturell när det här året är slut. Det blir nog fler nobelpristagare lästa under detta år än det tidigare blivit under ett helt liv. Lite sorgligt kan man (dock inte jag) tycka. Självklart håller jag på kvinnorna, men just denna månad tror jag att mannen ifråga kan bli svårslagen. // Stina

    SvaraRadera
  2. Ha ha, det kan du ha rätt i. Vi får kolla när året är slut om det blev kvinnorna eller männen som triumferar //Sofia

    SvaraRadera
  3. Det blev verkligen en höjdarmånad! Är rätt säker på att båda kommer att kvala in på årets top 10-lista. Bra val Sofia, vem hade kunnat ana att Nobelpristagare hade så mycket att ge? Inte jag hehe. // Stina

    SvaraRadera