tisdag 12 november 2013

Den skakande kvinnan eller Historian om mina nerver av Siri Hustved



De här boken köpte min snälla svärmor till mig under vårt senaste Ullared-besök. Tack snälla Annie!

Det här är ingen roman, utan historien om den märkliga, krampliknande sjukdom som Siri Hustvedt lidit av sedan 2006. En sjukdom om plötsligt uppkom när hon höll ett tal och som sedan detta börjat uppkomma under fler och fler av hennes framträdanden. Boken handlar om hur hon försöker reda ut varför hon drabbas av dessa anfall, och vi får följa henne när hon förösker ta reda på om det är en psykisk åkomma eller en nervsjukdom. Under bokens gång samtalar hon med både psykologer och neurologer, och hon frågar sig till och med om det kan vara möjligt att hon är en hysterika (vilket hon skrivit om ibland annat ”Vad jag älskade”).

Det här är en väldigt facktermsmässig bok som behandlar så skilda ämnen som hysteri, hur minne och trauma hänger samman och både medicinhistoria och filosofi behandlas på ett lättöverskådligt sätt.

En ganska intressant historia att följa, men jag föredrar ändå alla gånger hennes romaner.

// Sofia

2 kommentarer:

  1. Märkligt, vad kom hon fram till då? Var hon en hysterika? // Stina

    SvaraRadera
  2. Hon kom nog egentligen inte fram till en egentlig slutsats, utan det blev olika gissningar där ingen riktigt verkade stämma in - så hon vet fortfarande inte varför hon drabbats. //Sofia

    SvaraRadera