måndag 11 november 2013

Ingen människa är en ö

”Ingen människa är en ö, hel och fullständig i sig själv; varje människa är ett stycke av fastlandet, en del av det hela. Om en jordklump sköljs bort av havet, blir Europa i samma mån mindre, liksom en udde i havet också skulle bli, liksom dina eller dina vänners ägor; varje människas död förminskar mig, ty jag är en del av mänskligheten. Sänd därför aldrig bud för att få veta för vem klockan klämtar; den klämtar för dig”.
 
Det är alltså från dikten ovan, av John Donne, som titeln till Ernest Hemingways roman "Klockan klämtar för dig", kommer - en ärligt talat ganska tråkig bok som inte alls föll mig i smaken. Den handlar om en grupp gerillasoldater i spanska inbördeskriget. Huvudpersonen är universitetsläraren Robert Jordan som är gruppens bombexpert. Boken utspelar sig under 3 långa dygn där Robert träffar Maria som han blir kär i. Nej, det här går inte hem hos mig alls, urbota, urbota tråkigt.

Boken filmatiserades 1943 med Gary Cooper och Ingrid Bergman i huvudrollerna och nu har  jag inte sett den men skulle nog tro att jag haft roligare om jag gjort det än kämpat mig igenom Hemingways tråkiga roman.

// Sofia

1 kommentar:

  1. Tråkigt, jag har bara bra erfarenheter av Hemingway än så länge. Lite överraskande, för jag trodde inte att det skulle vara något för mig. // Stina

    SvaraRadera