lördag 16 november 2013

Middagshöjd, den höjd över horisonten som solen har när den passerar meridianen i övre kulmination.


Ännu en liten snabbrecension kommer här:
 
"Middagshöjd" av Elisabeth Bowen är tyvärr en ganska småtrist historia, publicerad 1948. 

Huvudpersonen är Stella Rodney och handlingen kretsar kring hennes förhållande med Robert Kelway. Storyn utspelar sig under åren som följer på blitzen i London. Man kan egentligen säga att det är ett triangeldrama, då Harrison tränger sig in i hennes liv, vägrar försvinna och kommer med elaka antydningar och får hela hennes förhållande att svaja. 

Jag måste medge att det hela är skickligt uppbyggt, men det känns helt enkelt aningen mossigt och jag bryr mig inte vidare om den stackars Stellas hopplösa situation. Dock måste jag medge att jag verkligen srör mig på Harrison.

// Sofia

1 kommentar: