onsdag 6 november 2013

Det allra heligaste av William Faulkner



Roman från 1931 som säkert var banbrytande och tabu på sin tid, men som inte åldrats helt med värdigheten i behåll. Den känns föråldrad och nästan sensationslysten. Även lite lätt buskis bitvis vilket sannerligen inte förhöjder det hela. Jag anar en lätt snedvriden kvinnosyn som säkert inte var generell för Faulkner utan omfattades av de flesta män i samhället under denna tid.

Kort sagt: Jag är besviken då jag förväntat mig så mycket mer av en författare så hyllad som Faulkner, och även om historien hade berättats på ett mer intresseväckande sätt hade jag haft mycket svårt att bortse från de många fördomar som framskymtar titt som tätt i boken, främst vad gäller kvinnor men även färgade.

Handlingen då?
En 18-årig flicka blir bortförd av några män som gör sitt bästa för att bryta ned henne, fysiskt såväl som psykiskt. Under hennes fångenskap blir en man mördad, och vi får följa en advokat som kämpar för att förhindra att en oskyldig man döms för dådet.

// Sofia

1 kommentar:

  1. Eww, buskis. Bara det får mig att vilja spy lite i min egen mun. Resten av din recension ändrar inte direkt min uppfattning. Klar kräksvarning. Ska helt klart undvika i framtiden, så tack för det Sofia, bättre du än jag :) // Stina

    SvaraRadera