torsdag 7 november 2013

Upp till kamp!

Klockan är snart sex på morgonen och jag borde sova, eller åtminstone skriva klart mitt allt för långa inlägg om min onödigt komplicerade beslutsprocess när jag gjorde min adventskalender. Istället finner jag mig surfandes bokbloggar och påminns om en bok jag läste för några år sedan när jag bodde på campus. Boken, Att läsa Lolita i Teheran författades av AZar Nafisi, en litteraturprofessor som, när det blev förbjudet att läsa västerländsk litteratur startade en bokcirkel i sitt eget hem. Men innan dess, medan hon fortfarande undervisar på universitetet får hon idén att ställa en bok inför rätta. Boken som hon väljer är The Great Gatsby och syftet med rättegången är att eleverna ska resonera och vara delaktiga. Boken får en åklagare och en försvarsadvokat och rättegången spårar ur. För mycket fokus hamnar på västerländsk kultur och författaren själv, inte lika om verkat, vilket var meningen.
Hur som helst väcktes tanken inom mig och jag har sedan dess funderat på hur experimentet skulle se ut i liten skala.Tanken på att, som åklagare, ställa en bok, eller dess karaktärer inför rätta. Eller att som försvarare försvara detsamma. Vilka åtalspunkter skulle finnas och skulle jag, som inbiten Gatsbyhatare subjektivt kunna försvara Nick Carraway?
Jag antar att själva utformningen av varje rättegång skulle se olika ut beroende på vilken bok eller karaktär som skulle få sig en omgång, samt att konceptet från början är väldigt vagt.
Men vad tror ni?
Vilken bok eller karaktär skulle ni ställa inför rätta och vilka skull åtalspunkterna bli?
Eller skulle ni försvara en bok eller karaktär och i så fall från vad? Kanske Häxan i Snövit eller varför inte Daisy från The Great Gatsby?

Jag laddar upp en bild på inspirationen till inlägget samt bifogar en förvarning om att både boken och rättegångsidén mer och mer känns som ett månadstema.

2 kommentarer:

  1. Hm, vilken intressant idé, låter utmärkt som månadstema tycker jag. Jag kommer inte på någon bra karaktär såhär på rak arm jag skulle vilja ställa inför rätta. Doktor Glas, Gregorius och Humbert Humbert känns för givna. Ska fundera på det och se om jag kommer på någon lämplig. // Stina

    SvaraRadera
  2. Håller med om att det låter som ett spännande tema. Jag tycker en självklar bok/karaktär (typ samtliga i boken)/författare att ställa inför rätt är de Sades "Filosofin i sängkammaren", tror inte ens jag behöver dra åtalspunkterna på den....... //Sofia

    SvaraRadera