söndag 5 januari 2014

Bokåret 2013




Tänkte ta en liten titt på vad som blev läst under 2013 nu när jag har tid innan det är dags att börja jobba igen. Känns som en bra idé då förra årskrönikan knappt hann publiceras innan året var slut.

Topp-böckerna
1. Vad jag älskade av Siri Hustvedt
2. Till sista andetaget av Anne Swärdh
3. En överlevandes minnen av Doris Lessing
4. Edens lustgård av Ernest Hemingway (Mitt val)
5. Lily Dahls förtrollning av Siri Hustvedt
6. Flickan och skulden av Katarina Wennstam (Alex val)
7. Tiger av Mian Lodalen (tips från Alex)
8. Mangon som sprängdes av Mohammed Hanif
9. Älskade av Toni Morrison (Mitt val)
10. Flod av Carolina Fredriksson (Tips från Stina)/Expeditionen av Bea Uusma (Stinas val)

Redan lästa: Tvillingarna: Rubinhalsbandet,  Tvillingarna 28: Kronprinsen, Tvillingarna: Spökflickan och Tvillingarna: Kärlek och svart magi samt Phantom Valley: Den ondskefulla.

Det är bara att konstatera att 2013 var ett riktigt höjdarår vad det gäller underhållande och kvalitativ läsning. Trots en dipp gällande läsning under min föräldraledighet blev det ganska mycket läst ändå, 80 böcker hanns med. Mycket trevligt med tanke på att 2012 var ett halvdant bokår. Vad gäller årets bokteman placerade sig både Alex och mina val på topp-tio-listan i form av "Edens lustgård", "Älskade" och Alex, "Flickan och skulden". Annars  måste jag säga att Siri Hustvedt var årets författarfynd, vilken författare! När mitt Nobelvinnar-tema är avslutat är det mycket möjligt att Siri Hustvedt blir månadens författare (sådär typ 2015 någon gång…). Även svenska Anne Swärdh är en författare jag tänker läsa mer av. Jag tackar även Alex för hennes tips om ”Tiger” av Mian Lodalen, som Alex läste och recenserade 2011/2012 någon gång. Den var riktigt, riktigt bra. Kul för övrigt att vi alla tre lyckades pricka in böcker på min topp-tio-lista, både gällande tips och faktiska boktriangel-tema-böcker.

Självklart hanns även en hel del tvillingböcker med under året, 15 stycken för att vara exakt. Det sorgliga är att jag tyvärr inte har några fler på lager. Snyft... Tack vare mitt nobelpristagar-tema, samt antagligen Alex, blev även hela 11 nobelpristagar-romaner lästa. Så all credd till oss! Att sen lika många mysrysare och kioskdeckare blev lästa visar bara på min litterära bred ;-). 

Botten-böckerna
1. Färder i andra riken av Jean-Marie Gustave le Clézio(Mitt val)
2. Sommarregn av Marguerite Duras
3. Kalla kårar. Vanessas förbannelse
4. Kalla kårar. Gökurets förbannelse
5. Mysrysare. Skräckens hus
6. Öster om Eden av John Steinbeck
7. Kalla kårar. Mardrömslägret
8. Pärlornas magi (Gåva från Stina)
9. Det allra heligaste av William Faulkner
10. Nattsidan av Joyce Carol Oates

Ser man till botten-noteringarna där varken Stinas eller Alex litteratur finns representerad är det bara att konstatera att årets tabbe var mitt val, ”Färder i andra riken” – riktig dynga! Resten av litteraturen är väl kanske ingen större överraskning på bottensidan då "Kalla kårar"-serien är ganska usel även när den är bra och Mysrysare och Harlequinromaner – ja, behöver jag säga mer? Däremot hade jag väntat mig mycket mer av Marguerite Duras usla roman och även av Oates halvljumma novell.

Men som sagt, på det hela taget ett riktigt trevligt bokår. Nu hoppas jag bara på att 2014 kommer att innehålla lika mycket bra litteratur och jag skulle inte säga nej till att få stifta bekantskap med någon ny författarfavorit.

// Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar