tisdag 21 januari 2014

Bokmiddagar genom tiderna


Nu när de roligaste inläggen i vår triangel har blivit genomgångna är det dags att kika lite närmare på mina favoriter vad gäller bokmiddagar. Jag tänkte lista mina 10 favoriter som vi haft genom åren och börjar med att  presentera favoriterna 7-10.

Äkta anerikansk matglädje

Den 18 augusti 2012, när min lilla skrutt inte ens var en månad gammal och helgen innan jag skulle tillbaka till jobbet igen avhandlade vi Alex metafictiontema med Brett Easton Ellis "Lunar park" som månadsbok. Eftersom boken inleds med en Halloweenfest där en av gästerna dyker upp som den läskige killen från "American psycho" bestämde vi oss för att ha maskeradtema. Det blev även äkta amerikansk mat i form av hamburgare, och att kvällen hedras med en plats på inne-listan är för att den är en av mina maskerad-favoriter, och det har ju hunnit bli några sådana genom åren.


Bannlyst bebis, men glad ändå


I januari förra året inleddes en av Boktriangelns allra längsta bokmiddagar, vilken startade på kvällen och avslutades med brunch morgonen därpå. Middagen serverades i Klintehamn och bestod av varsin micrad färdigrätt följt av kex, vin och grönsaksstavar med dip och som avslutning temperaturtagning. Dagen därpå blev det brunch med bakis/sjuktema samt pillerknaprande. Naturligtvis är det vår "Kall feber"-middag! Liksom i boken blev det lottdragning om vem som skulle röja upp i röran och föga förvånande föll valet på Kalle (som var den enda som inte läst boken och följaktligen inte kunde veta att det var riggat). En riktig trevlig helkväll/morgon blev det i alla fall, och Aaron fick också vara med trots att barn egentligen borde ha varit bannlysta. Anledningen till att middagen placerar sig på topp tio är för att det var en så rolig helkväll- och efterföljande morgon med ett boktema som det gick att göra mycket roligt med.

Hedbergs med Bokbytar-hyllan i bakgrunden



Den 20 november 2011  hade det blivit dags för "Vindens skugga"-middag som avnjöts på Hedbergs då karaktärerna i boken ofta intog sina måltider just på fik. Och Hedbergs passade så bra just eftersom vi tänkte införliva ytterligare ett element i boken genom att byta en bok i bokbytarhyllan och hoppas på att hitat en som skulle förändra våra liv. Te och scones blev det vi beställde in och kvällen avslutades med att vi gick till biblioteket för att  välja en hylla, ett hyllpan och ett nummer för att välja ut vilken bok vi på måfå skulle låna. Och skulle den förändra våra liv? Min bok, av en fransk radikal författarinna, lästes strax innan min bröllopsresa till Paris och av en slump vandrade vi in på muséet som bestod av hennes gamla lägenhet. Coolt! Att middagen platsar så bra in på topplistan beror givetvis på att det blev en så annorlunda bokmiddag med böcker som kunde förändra liv, magi och spänning i en annars ganska slentrianmässig vardag. Fram för mer magi i tillvaron!

7. Macho-middag
2 riktiga män!


I april 2011 lät vi våra manliga sidor blomma ut, såväl som våra kvinnliga när bokmiddagen blev ett mash-up med månadens böcker ”Orlando” och ”Stolthet och fördom” och jag kan säga att vi hade riktigt kul när vi sakta började förvandlas till män ju längre middagen, som bestod av te och scones, led. Det hela kulminerade så småningom i en mycket manlig dans till låten "Gaston" från "Skönheten och odjuret”. Hittar jag filmen har min kära syster faktiskt godkänt att jag lägger ut den på bloggen, och jag räknar med att hon kommer att stå vid sitt ord även om det muntliga godkänandet gavs i 2011.

// Sofia

1 kommentar:

  1. Hmn, ska bli kul att se vilka som kommer i topp. Alla de här tre var mycket trevliga i varje fall. Vad gäller videon är jag man nog att bjuda på den :P // Stina

    SvaraRadera