tisdag 21 januari 2014

Natten är ljuv av F. Scott Fitzgerald



Natten är ljuv utspelar sig på det dekadenta 20-talet och kretsar kring amerikanerna Dick Dover (vilket namn!) och Nicole, ett äkta par som åker omkring i Europa och tycks leva det perfekta bekymmerslösa livet. Så ser det i alla fall ut för Rosemary Hoyt, en ung filmstjärna på uppåtgående som träffar dem och förälskar sig i Dick. Självklart ser hon bara ytan av deras förhållande och större delen av boken kretsar kring vad som inte ses utåt; hur Nicole lider av mentalsjukdom och hur hennes tillstånd påverkar Dick till den grad att han, den friska av dem, snart blir både psykiskt och fysiskt utbränd. Tydligen ska romanen vara starkt självbiografisk och spegla förhållandet mellan Zelda och Scott Fitzgerald.

Jag måste säga att jag tycker att greppet med att i en tredjedel (?) av boken låta Rosemary stå för berättandet känns märklig, då resten av boken mest fokuserar på Nicoles sjukdom och hur den påverkar makarnas förhållande. Jag grips aldrig riktigt tag i historien och tycker inte att den känns riktigt sammanhållen. Men sen har ju heller aldrig det självbiografiska riktigt varit min grej. Ett plus måste jag dock ge romanen, och det är dess Mad men-osande kvaliteter som känns härligt dekadent.

// Sofia

2 kommentarer: