torsdag 6 februari 2014

Bokmiddag: Girighet



70-tals glamour?

Det här var bokmiddagen som började sådär, med att jag stod utelåst utanför Kalles lägenhet då någon råkat ge mig fel nyckel. Men efter det blev kvällen bara bättre och bättre. Bokmiddagen hade girighet som tema och planen var att jag skulle ha hunnit förbereda maten innan resten av gänget kom. Ni blev det inte riktigt så, men både Aaron och Stina gav mig en hjälpande hand under tillagningen.

Bokmiddagen avhandlades under januaris sista dag, och att den blev just i Visby-lägenheten var för att vi skulle hålla lille Freddie sällskap. Det var Sebbe (njaaaa) och jag som stod för matlagningen och då temat var den 70-talsosande romanen ”Kärleken i Julia Anderssons liv” var det självklart att matlagningen skulle domineras av trevliga recept från 70-talet och lika självklart var det att klädseln skulle andas 70-tal.

Det som sades om boken under middagen var att den var en riktig höjdare som andades 70-tal utan att vara det minsta krystat, vilket kanske inte var så konstigt då den blev skriven då och sedan dessa varit liggande till utgivningen långt senare. Vi störde oss bådad på mans- och kvinnorollerna där det var självklart att den ”jämnställda” Rune inte skulle hjälpa til med hemmasysslorna trots att Julia jobbade heltid. Tack och lov för att utvecklingen gått något framåt, även om det långt ifrån är jämnställt.

I det, ehhhh, välstädade köket
 
Brun attityd?
 
Jag måste ge en eloge till bloggen ”Den bruna maten” varifrån jag hämtade samtliga recept från boken. Jag kan verkligen rekommendera bloggen och tycler lätt att ni borde surfa in ditt för lite matlagningstips!

Följande stod på menyn för kvällen:

Till förrätt blev det smarriga ägghalvor, med ädelost, paprikapulver, persilja och oliver. Jag var något skeptisk inför dem men måste säga att de blev oväntat goda och att det lätt är något jag skulle kunna tänka mig att göra igen. Som Stina sa så känns de lite som en variation av deviled eggs.
Ädelostägg med oliver - godare än det låter!

Till huvudrätt blev det en läskigt simpel falukorvsgryta bestående av mjukost och falukorv serverad med bulgur. Man skulle helt enkelt bryna falukorv och sedan bara tillsätta en tub champinjonmjukost. Tyvärr hittade jag ingen mjukost med champinjonsmak, så istället blev det mjukost med vitlökssmak. Sen stektes champinjoner till och tillsattes blandingen. Som vegetariskt alternativ blev det morrötter i grytan istället för korv och om jag inte hade lyckats bränna vid dem hade det nog varit lite godare. Men korvgrytan verkade vara en höjdare då Stina tog om av den hela 3 gånger!

Korvgrytan gick inte upp mot välling enligt vissa...

Sedan till efterrätt blev det apelsinskum serverad i en urgröpt apelsin. Man blandade apelsinsaft, jello, grädde och äggvita och vispade upp i omgångar. Sen frös man in blandningen. Tyvärr hade jag glömt köpa paprika som skulle bli handtag i apelsinkorgarna, he he. Men det funkade ändå och vi var överrens om att det var en riktigt god efterrätt. Så god faktiskt att Stina och jag tog 2 portioner.
Efterrätten åts självklart framför dumburken
Då bebisen är något kinkig med maten blev hans trerättersmiddag välling, smoothie och salta pinnar. Men han verkade helnöjd ändå.
Glad bebis i 70-talsbrunt, med tillhörande pappa

När middagen var uppäten blev det slappande framför tv:n till ”Fångarna på fortet” och sen var det dags för den Möllerska familjen att bege sig hemåt. Vissa hade redan somnat. Kort sammanfattat en trevlig bokmiddag och en helskön avslutning på januari månad.

Två coolingar, den ena något tröttare än den andra

// Sofia

1 kommentar:

  1. Alltid trevligt när familjen Möller gör visit :) och god mat var det också trots misstanke om motsatsen. Man kan helt enkelt säga att 70-talet visade sig från sin bästa sida för en kväll. // Stina

    SvaraRadera