måndag 3 februari 2014

Fables The wolf among us. (Faith)


För några veckor sedan såg jag till min glädje att någon tagit sitt förnuft till fånga och gjort Fables till ett spel. Så förtjust som jag är i allt vad Fables heter behöver jag ingen övertalning för att betala och ladda ner del ett, Faith. Spelet är under utveckling och innehåller allt som allt fem kapitel som var för sig innehåller olika delar. Jag laddade ner det via xbox Live, men jag har sett att det finns tillgängligt på andra plattformer.
Spelet, som är utvecklat av samma bolag som gjorde The Walking dead game, utspelar sig i Fabletown under 1980-talet och en spelar som Fabletowns sheriff, Bigby Wolf. Samma varg som en gång i tiden försökte äta upp rödluvan och blåsa sönder tre tre små grisarnas hus.
När spelet tar sin början har Bigby kallats till ett hyreshus i New Yorks sjabbigare kvarter. Herr Padda, förmodligen samma padda från Det susar i Säven, klagar över oväsendet i lägenheten ovanför. Och efter en dialog med paddan, vem finner vi på övervåningen om inte Skogshuggaren. Samma skogshuggare som en gång i tiden räddade rödluvan och dränkte vargen. Tiden har dock inte varit snäll mot honom och han är nu
en fallen hjälte med anger issuses. 


Det kan vara svårt att översätta ett medium till ett annat, i det här fallet en serietidning till ett spel. Men jag tycker att de har lyckats riktigt bra. Grafiken, en blandning av mörka färger och neon med tjocka konturer skulle kunna vara hämtat från serien och ger spelet en noir-känsla. Enligt min mening är det välgjort, med detaljer som fans känner igen sig i och uppskattar. Handlingen utspelar sig ca 20 år innan Fables in exil och för ett fan är det roligt att se vad många av fablerna gjorde innan serien tog sin början. Som ett fan är det också roligt att återse fablevärlden, fablerna själva eller bara känna igen sig i referenser i dialogen.
Spelet i sig är uppbyggt kring olika scenarion där spelaren påverkar handlingen genom olika val dessa leder både till cut-scenes och action. Tempot är okej, högt i actionscenerna men spelet sparar rätt ofta så att börja om från gamesave är frustrerande men inte så farligt. 

Roligt spel för folk som redan gillar Fables men också en bra ingång i Fablesvärlden för folk som inte upptäckt den än.



3 kommentarer:

  1. Ha ha, skulle precis skriva ett inlägg om hur det var din förtjänst att jag visste från vilken saga den flygande apbibliotekarien kom. Sebbe och jag har spelat första delen av spelet och väntar på att del två ska släppas. Rekommenderas! Det är samma skapare som gjort spel av Walking dead, och spelen är uppbyggda på samma sätt. // Sofia

    SvaraRadera
  2. Låter mycket intressant. Nästan så jag blir sugen på att skaffa en egen spelkonsol bara för att få testa själv :) Var alldeles för längesedan jag tv-spelade. Bad bad me. // Stina

    SvaraRadera
  3. Det borde du nästan. Om inte så måste du testa det när du är och hälsar på. I sådana fall har vi många spel du också kan spela då de går att koppla till fler än en användare. //Sofia

    SvaraRadera