fredag 1 augusti 2014

Årskrönika 2013

Om 2012 års krönika var lätt försenad vet jag inte vad man ska kalla denna. Sofia publicerade visserligen sin årskrönika så sent som den 15 oktober förra året, så där ligger jag ändå i lä. Men nog pratat om det, nu är den här. Inte en dag för tidigt.

2013 var ett bra bokår och böckerna i toppen var riktigt riktigt bra. Inte minst Happy Sally som knep förstaplatsen. Sara Stridsberg kom därmed på topp i år igen. 2011 var första gången hon toppade listan med Darling River som gick på knock mot övrigt motstånd. Varken Bonjour tristesse eller Flicka i fönster vid världens kant rådde på den. Också i år var motståndet tufft, med nobelpristagare på andra och tredje plats.

Bara hälften av böckerna i toppen är från våra månadsteman. Totalt är det jag själv som lyckats pricka in hela fem favoriter, go me (!) och Sofia har som vanligt också prickat in en del. Men det är ju kvalitet som räknas framför kvalitet så vi får båda se oss slagna av Alex som tipsat om vinnarkandidaten. Tack för det Alex! Utan dig kanske jag aldrig hittat Sara Stridsberg, och mitt bokliv hade varit betydligt fattigare

TOPP
1. Happy Sally, Sara Stridsberg (Tips från Alex, ingår ej i månadstema).
2. Älskade, Toni Morrisons (Sofias val).
3. Edens Lustgård, Ernest Hemingway (Sofias val).
4. Polarsommar, Anne Swärd (Tips från Sofia, ingår ej i månadstema).
5. Kärleken i Julia Anderssons liv, Åsa Moberg (Mitt val).
6. Franny och Zooey, J. D. Salinger (Mitt val, ingår ej i månadstema).
7. Fartyget Night, Marguerite Duras (Mitt val).
8. Sommarlägret, Jayne Anne Philips (Present från Sofia, ingår ej i månadstema).
9. Rit, Inger Edelfeldt (Mitt val, ingår ej i månadstema).
10. Det finns så många toppar man blir aldrig aldrig nöjd, Anna Ehn (Mitt val).

Mina val: 3 samt 2 som inte ingått i månadsteman.
Sofias val: 2 samt 2 som inte ingått i månadsteman.
Alex val: 1 som inte ingått i månadstema.

Så till bottenskrapet. Föga oväntat kom Marquis de Sade i topp för andra året i rad (då jag inte läst ut hela boken 2012, vilket jag tyvärr gjorde 2013) och Allt på en hedervärd andraplats. Alex har alltså lyckats pricka in förstapristagare i båda kategorierna, skickligt J Annars är det återigen jag själv som prickat in flest kandidater, hela sju stycken den här gången. Men kvalitet går före kvantitet som sagt. Och resterande nio romaner har ingen chans mot de Sade. Inte ens sammantaget suger de ens hälften så mycket.

Ärligt talat ska väl sägas att jag inte läste så många rent ut sagt usla böcker förra året (förutom de redan nämnda), en anledning till att Kitty lyckades knipa hela fyra placeringar.

BOTTEN
1. Filosofin i sängkammaren, Marquis de Sade (Alex val)
2. Allt, Martina Lowden (Mitt val, ingår ej i måndstema).
3. Hemligheten på Rosemanor, Marjorie Everitt (Present från Sofia, ingår ej i månadstema).
4. Kitty och miljonvinsten, Caroline Keene (Mitt val, ingår ej i måndstema).
5. Kitty och drakmysteriet, Caroline Keene (Mitt val, ingår ej i måndstema).
6. Kitty. Secret of the spa (Mitt val, ingår ej i måndstema).
7. Övergivna, Michael Grant (Sofias val).
8. Den förälskade djävulen, Jacques Cazotte (Mitt val, ingår ej i måndstema).
9. Kitty och den gyllene kolibrin, Caroline Keene (Mitt val, ingår ej i måndstema).
10. Something from the Nightside, Simon R. Green (Mitt val, ingår ej i måndstema).

Mina val: 7 som ingen av dem ingått i månadstema.
Sofias val: 1 samt 1 som inte ingått i månadstema
Alex: 1.

Stina

3 kommentarer:

  1. He he, men tack för påminnelsen om förseningen, Stina.... Och Gud vad bra jag är som prickat in så många böcker på din topp-tio. Får se om jag kan slå det i år ;). Och förlåt igen för skitboken Glömda, boken som Gud glömde...//Sofia

    SvaraRadera
  2. Du menar boken som gud önskar att han kunde glömma? // stina

    SvaraRadera