onsdag 13 augusti 2014

Och tio poäng går till....



Jag måste medge att det var riktigt svårt att komma fram till både topp- och botten-placeringerna i Babels musiktävling. Ettan och tvåan var de som var lättast, även om jag velade lite i valet om vem som skulle sno topp-placeringen. Men ganska självklart blev det låten med den helt klart bästa titeln ”My vintage boyfriend” av Caitlin Moran – dock känner jag att hon redan från början hade ett visst övertag då hennes låt är den enda som är på engelska och den därmed automatiskt står ut från de andra.

Tvåan däremot blev lite otippat Göran Greiders ”Ingen av oss är en ö”. Anledningen till att den placerade sig på andra plats var att den helt klart var den som kändes mest genuin och äkta och att han dessutom kryddat låten med proggiga kampfraser. Hur kan man inte gilla en sådan låt?

Sedan blev det desto svårare och ganska många författare hade kunnat knipa tredjeplatsen. Efter mycket funderande blev det till slut John Ajvide Lindkvist som tog hem bronsplats med sin ”Torsdag”.

Det fanns som sagt ett fåtal bubblare som ändå förtjänar ett hedersomnämnande; Jan Guillo med sin latinamerikansk-doftande ”Mellan rött och svart” liksom Camilla Läckbergs ”Kom och dansa” som växte på mig efter första genomlyssningen.Till och med Mikael Niemis ”Babel” hade kunnat placera sig på topp tre, vilket verkligen gjorde mig glatt överraskad.

Så till bottengänget då… Den helt klart sämsta låten i mitt tycke var Beate Grimsruds ”Det finns gränser för vad jag inte förstår” som helt enkelt var tråkig och kändes lite väl pretentiös för min smak. Den låten följdes oväntat nog av Helena von Zweigbergsks ”Småtimmesvalsen”. Jag hade helt klart väntat mig mer av hennes och liksom den förra var låten bara tråkig. Brons i bottenligan fick till sist Susanna Alakoskis ”Vårvinterkärlek”. Den var helt ok, men stod sig inte i konkurrensen helt enkelt.

Lite kul var det att Sebbe och jag tyckte ganska lika om topp-placeringerna, då Moran blev Sebbes etta och Ajvide hans trea. Andrapriser gav dock Sebbe till Niemi. På bottenlistan kom först Alakoski,  följd av Grimsrud och till sist en delad tredjeplacering mellan  Guillo och von Zweigbergsk.

Ska bli kul att se era betyg också och se vilka som kniper toppen- och bottenplaceringarna i Boktriangeln.

//Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar