tisdag 12 augusti 2014

Tema: Frosseri



Jag har äntligen tagit mig i kragen och klarat av Stinas Frosseri-tema från juli förra året, där vi skulle välja valfri kokbok av en kvinnlig författare och laga ett valfritt recept. Eftersom jag är en lat människa utgick jag från en kokbok jag redan hade hemma och då urvalet var något begränsat blev det Sheila Lukins ”USA-kokboken” som fick den äran. Jag har haft kokboken hemma i säkert tio år, ett fynd från bokrean, men ska ärligt erkänna att jag faktiskt aldrig lagat något från den. Man kan kanske tycka att det därför var på tiden. Dessutom vad är mer passande på ett frosserit-ema än amerikansk matkultur?

Hela det komplicerade receptet ;-)

Eftersom jag är en konstaterat lat människa och kombinerade frosseri-temat med en av mina personliga favoriter, lättjan, valde jag en rätt från hennes frukost-avdelning, nämligen stekt potatis. Ni hör att ambitionsnivån är hög va, he he.

Snyggt upplagda ingredienser :)
 Först skulle potatisen ugnsbakas en timme och under tiden tärnade jag lök och paprika och stekte dem i ca 10 minuter. Därefter tillsattes den ugnsbakade potatisen, vilken även den tärnats. Sedan stektes det hela 10 minuter till och därefter saltade och pepprade jag. Klart!

Eftersom författarinnan rekommenderade att det  hela serverades tillsammans med stekt ägg stekte jag även ett ägg till. Vad gör man inte för konsten?!

Ta da - stekt potatis med stekt ägg

Nu var ju som sagt även lättja inbakat i frosseri-bilden, vilket innebar att jag inte orkat sminka mig eller ens klä mig vettigt varmed min kära make får ställa upp på porträttbild. Lägg märke till Aaron i bild som bjuder till och illustrerar lättjan.

Man och son impade över mina kokkunskaper!

//Sofia

1 kommentar:

  1. Verkligen oerhört avancerat Sofia, men kreativt med dödssyndskombo, en eloge för det. Och avancerat eller inte, gott ser det ut i varje fall. // stina

    SvaraRadera