torsdag 9 oktober 2014

Jag vet varför burfågeln sjunger av Maya Angelou



Jag vet varför burfågeln sjunger” är Angelous självbiografi där vi får följa hennes barndom som svart flicka i det amerikanska södern. Exemplaret jag fick tag på är utgivet på 1970-talet och det känns ganska utdaterat och aningen pinsamt att baksidestexten anger följande; ”För förstsa gången får vi uppleva den amerikanska Södern så som negrerna upplever den: en negerflicka berättar sin barndom”.

En ganska hemsk barndom skulle jag vilja säga, där hon och hennes bror, 4 och 3 år gamla, skickas iväg av sina föräldrar för att uppfostras av farmodern som bor i hålan Stamps. Ivägskickandet från föräldrarna kommer att prägla deras barndom, och till och med när de korta perioder bor hos föräldrarna sitter rädslan för att göra fel och bli ivägskickade i. Hon skildrar även de vitas överlägsenhet och hur det känns för henne att se både barn och vuxna kunna tala till respekterade svarta lite hur de vill, och rädslan de känner varje gång hennes bror inte kommer hem till kvällen som han ska. Också andra övergrepp av olika slag skildras, och det är bitvis väldigt jobbig läsning.

Jag önskar att jag kunde tycka bättre om biografin än vad jag gör, men jag får ingen lust alls att läsa hennes 6 (!) andra självbiografiska romaner. Till Angelous försvar ska dock tilläggas att självbiografier nog är min minst omtyckta genre vad gäller romaner. Som en skildring av det förtryck som rådde i södern är den dock lysande, och ska man kunna ta till sig det hemska som genomsyrade samhället borde man nog ändå läsa just en biografi framför en uppdiktad roman. 

//Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar