torsdag 9 oktober 2014

Årets nobelpristagare i litteratur

Jag antar att det inte undgått er heller vem som blivit årets nobelpristagare i litteratur 2014. Jag hade förstås hoppats på ännu en kvinna att presenterade i kommande bokteman, men nu gick priset till den franske författaren Patrick Modiano.

Juryns motivering löd såhär; för "den minneskonst varmed han frammanat de ogripbaraste levnadsöden och avtäckt ockupationsårens livsvärld”.

För mig blev det en helt ny bekantskap då jag inte läst något av honom tidigare. Däremot har vi ju alla tre läst den förra franske nobelpristagaren i litteratur, nämligen Le Clecio som fick äran att duellera mot Jelinek i ett av mina nobelpristagar-teman. Har ni läst något av Modiano, då? Om Alex gjort det skulle jag inte bli helt förvånad....

// Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar