torsdag 2 juli 2015

Denna Dagen ett liv, del ett.

Sofia, du hade rätt. Februari var mitt tema, jag räknade fel. Så här kommer februari månadstema, fem månader försenat. Temat kom till och ska ses som ett systertema till junitemat. Temat kom till under en tid så jag fortfarande kallade Umeå för hem. En för mig ny stad, då jag flyttade dit i slutet av augusti. Som alltid när en vistas längre tid på en ny plats finns det massor att upptäcka, saker och platser som ortsborna oftast upptäckt för länge sedan. Vare sig det handlar om att det värsta vädret inte är när det snöar utan det nästintill konstanta regnandet. Eller de fantastiska butikerna som finns i Saga-gallerian, bland annat en seriebutik och en hel butik tillägnad brädspel.
Hur som helst fick det mig att tänka på hur vi använder oss av staden, av vår omgivning. Hur ser en dag ut, vilka platser vistas vi på och hur använder vi dem? Så som komplement till månadens bok tänkte jag att, om vi orkar kan skriva ett inlägg om just det.

Månadens bok: Under Vulkanen av Malcom Lowery.
Under vulkanen tillhör en av mina favoritböcker, Den utkom 1947 Lowery arbetade på den under tio år, nästan alltid i dimma av galenskap och alkohol,så på sätt och vis speglar dikten verkligheten. Berättelsen i Quauhnahuac en småstad i Mexico under de dödas dag 2/11-1938. Huvudpersonen är den tragiske alkoholisten Geoffrey Firmin och under en dag får vi följa honom på en vandring genom staden, en vandring kantad av alkohol och galenskap, men även av frälsning och undergång.

Under Vulkanen har även blivit film, regisserad av John Houston och filmad 1984. Hittade den på youtube. dålig bildkvalité och allt. Men jag ska inte klaga, hade det inte varit för youtube hade vi kanske inte fått tag på den alls.



Då det inte förekommer särskilt mycket mat i boken, nästan bara alkoholhaltiga drycker, ser jag fram emot att läsa om er tillhörande bokmiddag.

Vackrare omslag får en leta efter.



2 kommentarer:

  1. Intressant tema som vanligt, och verkligen grymt vackert omslag. // Stina

    SvaraRadera
  2. Låter som ett spännande tema och kul med chansen till extrainlägg om hur vi utnyttjar vår stad (not so much kanske.....). Har ett gäng månads tema-böcker redan jag ska hinna plöja, men när jag tagit mig igenom ett par stycken av dem blir det att se till att få tag på "Under vulkanen". //Sofia

    SvaraRadera