torsdag 2 juli 2015

Denna dagen ett liv, del två.

Först och fräst måste jag be om ursäkt. Misstänker nämligen att min ovana att antagligen vara sen eller låta bli att lägga upp teman är orsaken till förvirringen. Förhoppningsvis blir jag punktligare i framtiden, förhoppningsvis.
Så, till Juni månadstema som av olika orsaker är två veckor försent. Varför skriver jag två veckor? Jo för att det är sällan en kan matcha månad och tema så perfekt som i juni. Tyvärr blir det nog inte värdens roligaste läsning, vilket jag förvarnade om i bibliotekarieinlägget, men vad gör bristen på underhållningsvärde när det ser snyggt ut?

Månadens bok.
Temat för Juni är: Ulysses av James Joyce. Ett verk som verkligen satt sina spår i litterära och kulturella kretsar. Trots att den är nästan hundra år gammal lockar berättelsen fortfarande turister att vandra i dess fotspår i Dublin, Både berättelsen och formatet är välkänt, Ulysses kallas för den första modernistiska novellen och handlingen utspelar sig under en enda dag och slutet består av en femtio sidor lång monolog. Svår att läsa och svår att beskriva, så som en modernistisk berättelse ska vara. en varför ska vi ödsla tid på en bok till och med en snobb som jag drar mig för att läsa?
Jo för det datum den utspelar sig såklart.
Hela berättelsen utspelar sig nämligen 16:e Juni! Är jag inte klurig så säg?




Månadens komplettering
Men vi är inte färdiga där. Som komplement till berättelsen, och kanske även för djupare förståelse, tänkte jag att vi skulle läsa Dag ut och dag in med en dag i Dublin av Erik Andersson. Andersson blev uppmärksammad för sin nyöversättning av Ulysses, en översättning som sägs vara den mest korrekta av en oöversättlig berättelse. Dag ut och dag in...bygger på anteckningarna Andersson förde under arbetet med översättningen och ger en inblick i översättningsprocessen och vilka utmaningar en översättningar en översättare måste tampas med. Av den anledningen är det en bra idé att försöka få tag på Anderssons översättning av Odysseus, men det är absolut inget krav.


 

2 kommentarer:

  1. Låter inte som det roligaste temat direkt, nej, men vem vet, kanske James Joyce överraskar oss alla. // Stina

    SvaraRadera
  2. He he, hoppas också att Joyce överraskar. Och vi kan nog enas om att vi kan vara ganska sena med temana allihopa. Kommer ihåg förra året när juni (?) typ var slut innan mitt tema kom upp. Och sen är det väl jag främst har den dåliga ovanan att sno andras teman..... Inte bra, inte bra //Sofia

    SvaraRadera