fredag 29 april 2016

Snabbrecension: Den gamle och havet av Ernest Hemingway

Det här är en roman jag tänkt läsa jättelänge utan att det blivit av, men nu tog jag äntligen tag i saken och har läst den som lite trevlig kvällsunderhållning när jag inte kämpat med bitvis tråkiga månadsböcker (mest mina egna....) :-(. Och jag gillar den! Som vanligt med Hemingway är det mycket som sägs med få ord och där handlingarna lite får tala för sig själva. Jag har hört att detta ska vara en roman med mycket symbolik, t.ex. till Kristus lidande, och visst märks det bitvis av men det är inget jag fäster mig speciellt vid utan en bra berättelse är en bra berättelse med eller utan symbolik. Huvuddragen känner ni säkert alla till om den gamle fiskarens kamp med en stor fisk, så den tänker jag inte dra. Däremot kan jag konstatera att det är en vackert berättat vemodig historia som är något av det bästa jag läst av Hemingway.


// Sofia

1 kommentar:

  1. Hmn, den ligger och väntar i min bokhög oxå. Kanske borde ge den förtur med tanke på att du gillar den så mycket. // Stina

    SvaraRadera