söndag 10 april 2016

Tio-i-topp: Månadsböcker

Tänkte att det återigen var dags för en topp-tio-lista för var boktriangel. Mest för att det varit lite segt på bokläsarfronten på sistone (men ta sluuuuuuut någon gång "Que vadis".....) och för att det är roligt :-). Denna gång har jag tittat igenom de böcker vi läst som månadstema genom åren. Det var verkligen svårt att välja ut endast tio då vi faktiskt har läst riktigt många bra böcker. Vi börjar i alla fall med plats 7-10.

10. På plats tio kommer faktiskt en bok från ett av mina egna teman, nämligen mitt dystopiska december från 2011 när vi läste "På stranden" av Nevil Shute. Att den placerar sig på topp tio är för att det är en av de bästa dystopier jag läst och även en av de mest säregna. Det är en lågmäld dystopi som handlar inte så mycket om katastrofen i sig utan om hur folk skulle välja att leva sina sista dagar. I denna gör de det som jag tror att många skulle; genom att leva på som vanligt och försöka planera inför en morgondag som kanske inte kommer. En magiskt bra bok!

9. Härnäst kommer en av böckerna från Stinas aningen störda tema i oktober 2010, och nej, det är inte Dexter jag talar om, utan Dolly. ”Hey Dolly” av Amanda Svensson närmare bestämt. Det är en underbart rolig bok vars like jag nästan kan garantera att man inte har läst tidigare. Den är full av fina formuleringar, har en huvudperson som dissar det mesta och har en pojkvän vars största intresse är att titta på pandafilmer på You-tube. Tack Stina för att du introducerade oss!

8. På åttonde plats kommer ännu ett av mina teman (Go me ;-)), nämligen mitt Supernatural roadtrip-tema från september 2011: "I am legend" av Richard Matheson. Det är ännu en dystopi, men ni kanske inte är förvånade ;-). Som sagt: jag gillar mina dystopier och även denna tillhör en av de bättre jag läst.

7. På plats sju kommer ännu en bok från Stinas störda tema, fortfarande inte Dexter, utan ”Lustans lagar” av Bret Easton Ellis. Liksom ”Hey Dolly” är det här något man nog tidigare inte läst. Boken utspelar sig på Camden College och aldrig har väl alkohol, droger och sex skildrats så underhållande (och tragiskt).

// Sofia

1 kommentar:

  1. Oh, älskar dina Top 10-listor :) Och är förstås grymt nöjd med att redan ha prickat in 2 av 10, Go me! // Stina

    SvaraRadera