fredag 21 oktober 2016

De osynliga


De osynliga av Charles Grant är en roman baserad på karaktärerna från Arkiv X. Scully och Mulder befinner sig i Louisiana för att utreda ett antal mystiska dödsfall där offren enligt vittnesuppgifter attackerats av en osynlig gärningsman. Inte särskilt förvånande är de snart en konspiration på spåren.

Det är tyvärr ingen särskilt engagerande historia och författaren skildar varken Scully eller Mulder särskilt väl, trots att han enligt dedikeringen av boken är ett stort fan av tv-serien. Jag har läst fanfiction med betydligt högre ambitioner och kvalitet än det här. För detta är inget annat än kisklitteratur i Arkiv X-kostym, utan större ambition än att ge spänning för stunden. Jag gissar att författaren snarare var ett fan av lättförtjänta pengar än av tv-serien i sig, men den dedikeringen kändes kanske inte lika klockren. Inte heller översättarens ambitioner verkar ha varit särskilt höga, att döma av en del märkliga uttryck och formuleringar.

Inget jag skulle rekommendera således, men om Sofia får slut på mysrysare och annan litteratur av tvivelaktig kvalitet kanske detta vore något.

Stina

1 kommentar:

  1. Ha ha, tack Stina för att du tänker på mig :P. Men känner att jag kanske framöver kommer att få tag på betydligt bättre skräplitteratur... //Sofia

    SvaraRadera