söndag 1 augusti 2010

Min isbjörnsunge!

Började äntligen läsa på "Happy Sally", Sara Stridsbergs debutroman, som jag fick i present av Sandra och den blev utläst i en sittning. En av de bästa böcker jag läst i år, så tack för en riktigt bra lässtund Sandra!

Romanen har ett nästan prosaaktigt språk som är väldigt eget, väldigt fint och väldigt personligt. Jag skulle nästan vilja säga att till och med Björn Ranelid skulle bli impad av hennes språkliga egenheter, och det vill ju inte säga lite det!

Handlingen kretsar kring Sally Bauer som blev den första skandinaven att lyckas med konststycket att simma Engelska kanalen. Parallellt med hennes historia får man, genom tillbakablickar från ett av hennes barn, följa Ellen som ingått ett vad ´med sin man att lyckas med samma bedrift.

Det går inte att värja sig mot boken och man sugs in i handlingen vare sig man vill eller ej och liksom Virdborg tycker jag att Stridsberg har en förmåga att boken igenom hålla spänningen vid liv. Som det så fint står på bokens framsida "En debut som tar struptag"!

2 kommentarer:

  1. Om jag inte redan hade så mycket att läsa skulle jag be att få låna den. En annan gång kanske.

    SvaraRadera
  2. Glad att du gillade den =)

    Sandra

    SvaraRadera