måndag 20 september 2010

Shakespeare gånger två

Har nu läst ut ytterligare två pjäser av Shakespeare, nämligen "Köpmannen i Venedig" och "Trettondagsafton".

"Köpmannen i Venedig" kan (surprise, surprise) sägas vara en minst sagt judefientlig pjäs där judendomen förkastas och kristendomen hyllas. Handlingen kretsar kring juden Shylock som, då han inte fått igen sina lånade pengar i tid, kräver att få skära ett stycke kött ur bröstet på Antoni, som lånade pengarna.

Nu är ju att läsa en pjäs något jag klagat på förut, då den helt enkelt är till för att ses och spelas och detta är invändningen jag har emot också denna pjäs. Behållningen är dock många av dess underbara monologer och då främst den bespottade Shylocks. För trots föraktet för honom, som genomsyrar hela pjäsen, är det främst hans monologer som man kommer ihåg efter att ha lagt ifrån sig pjäsen. (Det kan dock i viss mån också ha att göra med filmen "Mannen utan ansikte" som ju spelar upp denna pjäs och en del av dessa monologer...).

"Trettondagsafton" då, den gillar jag! Denna pjäs har dessutom filmatiserats på ett mycket bra sätt, som verkligen fångar dess anda, och jag har sett den hur många gånger som helst. Missa inte denna filmiska pärla!

Den handlar om tvillingparet Viola och Sebastian som efter ett skeppsbrott kommer ifrån varandra och tror den andra vara drunknad. Förklädd till pojke tar Viola tjänst hos greven Orsino som är vanvettigt förälskad i Oliva som i sin tur blir kär i den förklädda Viola.

Denna förväxlingskomedi är elegant genomförd med ett bra driv och ett språk som flyter på bra. Den är lättsam, humoristisk och så handlar den om tvillingar. Jag gillar! (Och kom ihåg att se filmen!).

4 kommentarer:

  1. Det var ett bra tag sedan jag såg den filmen men den är riktigt bra. Vi borde se den nån kväll, Shakespearekväll kanske?

    SvaraRadera
  2. Jag är lätt på med en Shakespearekväll. Ser gärna både Trettondagsafton, Sandras tips och En köpman i Venedig. Kanske kan ta det varannan helg eller nåt och se lite andra Shakespearefilmer också; Rome och Julia, Hamlet, Shes the man... Det finns ju så många. Skulle vara riktigt kul. Kan ju göra det till roliga temakvällar beroende på vilken film vi ser! Kanske läsa pjäsen innan. Man kan göra mycket skoj!

    SvaraRadera
  3. Mmm det borde vi, å så kan vi turas om att anordna kvällarna kanske. Varannan gång hos er och varannan gång hos mig.

    SvaraRadera
  4. Det låter mycket bra. Kanske nåt att köra igång med när vi haft vår senaste bokmiddag, som vi verkligen borde ta och klämma in snart!

    SvaraRadera