fredag 15 oktober 2010

And the winner is...

Ledsen att det tagit längre tid än väntat att utse en vinnare men nu är det gjort! Vinnaren av Boktriangelns allra första tävling har utsetts, och det blev.... ta daaa – Sofia med hela 24,5 av sammanlagt 28 poäng. Och Sandra kom på en hedervärd andraplats med 18 poäng samt en guldstjärna då hon kom med en alternativ betydelse till det spanska ordet puta. Det betyder alltså hora men kan även ha betydelsen snygg/åtråvärd kvinna. Dessutom hade Sandra ansträngt sig lite mer med motiveringen till aktiviteter på Bokens dag så jag tycker det var två värdiga vinnare i vår första tävling. Grattis till er båda!

Frågan som vållade mest problem var nummer 15, vilka maträtter som serverades vid den minnesvärda måltiden i Den ätbara kvinnan av Margaret Atwood. Det var faktiskt den enda frågan där Sofia inte skrapade hem full pott, men så var den inte helt enkel att besvara heller då ett otal olika läckerheter serverades till stackars Marian. Sofias gissning på ”räkcoctail till förrätt, till huvudrätt en gryta med köttbullar i sås kanske.... och sen något flamberat” gav ändå 1,5 poäng av 5 möjliga.

Priserna landar snart i en brevlåda nära er!

Första pris
DVD-filmen Sandor slash Ida baserad på boken med samma namn av Sara Kadefors.
Hemlig pocketbok.
Magnetiskt bokmärke med bild av en katt.
Fickjournalen Nr 42 1955, innehåller bl a frågeställningen Är ungkarlsflickan omoralisk?, verkligt spännande läsning!
Fantomen Nr 1975, innehåller bla äventyret Vråkarnas hämnd – Fantomen i strid med den ondskefulle baron Corbeau.
Stina-sans gurukit.

Andra pris
Modesty Blaise seriealbum: Mordligan och Den försvunne vetenskapsmannen.
Hemlig pocketbok.
Stina-sans gurukit.

Facit kommer nedan. Där kan ni se hur många poäng varje fråga gav samt se vilka frågor ni missade. Jag har satt de första två bokstäverna i ert namn efter varje fråga ni klarade.

Facit till det 200e inlägget
1.Sofia har varit mest aktiv i bloggen (1p). Sa, So.
2.De författare som förekommit i flest inlägg är Joyce Carol Oates och Margaret Atwood, med 11 inlägg vardera, medan Ranelid bara har nämnts i 7 inlägg (1p). Sa, So.
3.Mina tre månadsteman har varit Guy Burt, Sommar och Det aningen störda temat (3p). Sa 2p, So 3p.
4.Familjen Mulvaneys gård hette High Point Farm (1p). Sa, So.
5.Puta betyder hora på spanska (eller åtråvärd/snygg kvinna) (1p). Sa (guldstjärna), So.
6.Jag föredrar, trots min älskade skinnjacka, att vara en dixie på grund av att de har rika föräldrar och lyssnar på jazz (1p). So.
7.Sebbe har recenserat Skönheten och Odjuret samt Törnrosa (båda bilderböcker) (2p). Sa 2p, So 2p.
8.Min sommardeckare var Johan Theorins Blodläge (1p). Sa, So.
9.Det kallas kemmer när människorna är brunstiga i Mörkrets vänstra hand (1p). Sa, So.
10.De tre systrarna i Bergets döttrar heter Karin, Sofia och Emilia (3p). Sa 3p, So 3p.
11.Mannen i Jerker Virdborgs Mannen från Trinisla saknar navel (1p). Sa, So.
12.Kate från Sommarens ljus tycker sig skymta en kanin i hörnet av vallmoängen (1p). So.
13.Jag har vunnit 4 eller 5tävlingar, eftersom jag vann en efter det att inlägget med tävlingen publicerades; 4 Boktipsettävlingar och en tävling i tidningen Tara. (1p). So.
14.Jag kunde pricka av ynka ca 30 stycken böcker på listan 1001 böcker att läsa innan du dör (1p). Sa, So.
15. På middagen i Den ätbara kvinnan serverades i denna ordning: Räkcocktail med hemlagad pepparrotssås, soppa (av okänt slag) med sherry, flamberade grillspett (mestadels kött) med ris, sås och grönsaker, sallad och peches flambées, kokoskakor, kaffe och likör (5p). So 1,5p.
16.Våra mystiska arkeologer har bestått av Diana från Fantomen samt Margareta från Aprilhäxan (2p). Sa 2p, So 2p.
17.Enligt Peter Gissy ska man välja en kvinnlig huvudkaraktär på grund av att kvinnor läser mer än män, och de läser helst om andra kvinnor (1p). So.
18.Den jag helst vill se i Nyläst är självklart Björn Ranelid (1p). Sa, So.

Sammanlagd summa: 28p.

Fråga 19: Hur man kan fira bokens dag 12 oktober.

Sandra: Det finns många sätt som är bra. Jag gillar författarmöten samt att krypa upp i soffan och bara läsa så mycket man kan. Eller träffas på ett café och ha bokprat. Tycker dock att det ska bli kul att klä ut sig och leva som en karaktär, imorgon.

Sofia: Jag kan mycket väl tänka mig att fira det genom att gå till biblioteksjippot med författarföreläsningar, men jag gillar ditt förslag också!

Stina

1 kommentar:

  1. Weeeeee, jag vann!!!! //Sofia (Och ser verkligen fram emot den fina visnetn och då, obviously, Stina-sans gurukit!

    SvaraRadera