torsdag 6 januari 2011

Recension decembers temaböcker

Ligger ju efter med recenserandet sedan en tid tillbaka, men både "Vägen" och "Farväl till Berlin" som var temaböcker under december månad hann bli utlästa.

Vi börjar med recension av "Vägen", en bok jag själv tänkt läsa men aldrig riktigt fått tid. Efter allt ståhej som kom efter filmatiseringen (med snyggingen Viggo Mortensen i huvudrollen) om att boken skulle vara så mycket bättre än filmen hade jag förväntat mig en riktig pärla till bok. Döm om min besvikelse när jag inte alls kunde fatta varför. I vanliga fall gillar jag postapokalyptiska böcker och många av mina favoritromaner är sådana, men i det här fallet tyckte jag inte alls att romanen var trovärdig och då faller ju hela meningen med att läsa den. Nu ska jag inte spoila vad jag vände mig emot, men det handlar om att jag helt enkelt inte kan acceptera hur större delen av den mänskliga befolkningen tydligen uppträde efter apokalypsen. Så otrovärdigt! Halo-lo liksom, om människan när tekniken lägger av skulle bete sig på detta sätt hade forntiden antagligen sett ut på ett väldigt annorlunda sätt än vad den gör. Dessutom är boken rätt händelselös. Man bara går och går utan att komma någon vart- lite som klockan alltså.

"Farväl till Berlin" däremot var min favorit av temaböckerna. Som jag förstod det var den ingen direkt favorit hos Sandra som mest tog med den för att den är förlagan till filmen "Cabaret", men jag gillade den. Den påminde mycket om en bok jag läste för ett par månader sedan, nämligen "Breakfast at Tiffanys" av Truman Capote och Sally Bowles är på något sätt Holly Goligthly. Hon delar i alla fall många av hennes karaktärsdrag. Till skillnad från många andra böcker jag läste förra året var det här en bok som stannade kvar efter att den blivit utläst och det är i alla fall i mitt tycke ett mycket bra betyg. Den är utan tvekan den bästa bok jag läst som skildrar Tyskland och mellankrigstiden och gör det på ett underhållande och lättsamt sätt vilket sällan är fallet med sådan litteratur. Kommer nog att ta mig en tott på författarens övriga böcker och se om de får ett lika bra betyg som "Farväl till Berlin". Ska nog ta nån dag och se igenom filmen också för att se om den når upp till bokens nivå. Nästan skämmigt att jag inte sett en sådan klassiker.