tisdag 4 januari 2011

Årskrönika

Äntligen har jag fått litet tid över att sätta mig och fixa med lite inlägg på vår blogg som blivit lite bortglämd så här i jul- och nyårstid. Ganska skönt också att ta en temafrimånad nu i januari så att min ständigt växande bokhög förhoppningsvis kan krympa något.

Kan ni fatta att vi haft vår bokklubb ett helt år nu? Själv tycker jag det känns svårt att fatta. Och ni hänger väl på i år också hoppas jag ?! Om ni är på blir det nytt tema i februari, men vad har jag inte kommit på ännu.

Eftersom det var en hel del böcker som blev lästa förra året, faktiskt hann jag med hela 109 stycken (varav 24 var tvillinböcker he he) tycker jag att det är på sin plats med en liten sammanfattning av bokåret 2010. Skulle vara kul om ni hade lust att göra något liknande för att se vad vi tyckte var bäst och sämst i bokväg det här året och för att se om det var något vi alla gillade/ogillade. Min topp-tio-lista blev i alla fall en salig blandning av böcker där tips av er båda kom högt upp på listan.

Topp 10 (av böcker jag inte tidigare läst)
1. Darling river av Sara Stridsberg
2. Happy Sally av Sara Stridsberg (present från Sandra)
3. The body av Stephen King (Stinas val)
4. Kom närmare av Sara Gran
5. Död robot av Isaac Asimov
6. När oskulder kysser av Per Hagman
7. Carmilla av Sheridan LeFanu (mitt val)
8. Mannen på Trinisla av Jerker Virdborg (Stinas val)
9. Sommarens ljus av Zibby Oneal (Stinas val)
10. Farväl till Berlin av Christopher Isherwood (Sandras val)

Räknar man med tidigare lästa böcker kommer även dessa i topp: Det var vi som var Mulvaneys, Men tiden den går, Dansa på min grav, Den ätbara kvinnan, Lolita, Hey Dolly, Min syster Sophie, Skrattets rike och Jag saknar dig jag saknar dig.

Tyvärr var det inte särskilt många böcker som var någon riktig aha-upplevelse i år, förutom samtliga böcker av Sara Stridsberg. Ni måste bara läsa Darling river! Hoppas på bättre lycka nästa år helt enkelt. Och det var faktiskt många böcker som var riktigt bra visserligen, men få 10-poängare.

Så till bottennoteringarna då:
1.Du är den enda (julklapp från Stina, tack så mycket. Jag menar det;) inte)
2.Mörkrets hjärta (Sandras val)
3.Syrenernas tid (Sandras val)
4.Som en lilja (Sandras val)
5.Älskade slaktare (Sandras val)
6.Cider med Rosie
7.Oscar Waos korta förunderliga liv (Sandras val)
8.Nella, Love och Pyton möter gravplundrarna
9.Zone 5. M/S Morpheus
10.Om jag kunde drömma

Ja vad kan man säga, mycket skitböcker blev det. En och annan tvillingbok skulle också kunna kvala in sig på listan, men det får räcka med topp-tio sämsta böcker. Och sorry Sandra, men Sandviken-triologin var ingen höjdare. Med tanke på att Sandviken inte verlar vara det hetaste stället i Sverige kanske ingen jättechock?

I år hoppas jag på att hinna läsa mycket mer science fiction, är riktigt sugen på att läsa om främmande planeter, sexiga robotar och andra världar. Kanske kan bli något till februari?

3 kommentarer:

  1. Sofia, hur kan du sätta "Du är den enda" överst på din bottenlista? Jag förstår inte... Jag är säker på att det är Harlequinromans när det är som allra bäst:P Min egen lista kommer så småningom!

    PS. det är väl mitt tema som gäller i februari?, så du får vänta med ditt nästa tema ett tag till..

    SvaraRadera
  2. Sorry, du är före ja. Men det är bara bra- har lite svårt att välja tema. Och jag är för övrigt mer än villig att låna dig "Du är den enda". Du kommer säkert att ha mycket utbyte av den, I am sure! //Sofia

    SvaraRadera
  3. Ja, eller inte kanske...

    SvaraRadera