tisdag 22 februari 2011

Mars månads tema: Instängdhet

Månadens temabok: Vårt hem är vårt slott av Shirley Jackson (1962)
Boken handlar om syskonen Merricat och Connie, som tillsammans med sin farbor Julian, bor ensamma i sitt stora hus. Grannarna hånar och fruktar dem och den enda som någonsin lämnar hemmet är Merricat, som är den som ser till att familjen får mat och andra nödvändigheter hemköpt. Det här blev Jacksons sista roman och den ska tydligen vara präglad av att hon själv periodvis led av agorafobi.

Stinas februaritema (och det faktum att Boktipset förutspådde att detta skulle vara en 5-poängare) inspirerade mig att för någon vecka sedan låna Shirley Jacksons "Vårt hem är vårt slott", eller som den heter på engelska: "We have always lived in the castle". Jag hade ganska låga förhoppningar med tanke på att jag inte alls gillade Jacksons "Hemsökelsen", men "Vårt hem är vårt slott" visade sig vara en i mitt tycke ganska så underbar bok. Och när jag läst ut den kom jag att tänka på att den skulle vara en förträfflig boktriangelbok, för här finns mycket att diskutera. Och vilken bokmiddag det kommer att bli! Det har ju varit lite dåligt med diskussionerna av månadsböckerna tycker jag, men under mars hoppas jag att alla läser och kommer med sina tolkningar av boken.

Om man orkar och vill passar även dessa böcker in i temat:

1984 av George Orwell (1949) är en dystopi (oh how I love them) som jag inte läst tidigare. Romanen utspelar sig i en tänkt framtid där världen gått igenom ännu ett världskrig och som därför behärskas totalt av konkurrerande totalitära stater.

Huset Ashers undergång av Edgar Allan Poe (1839). Handlar om huset Ashers undergång :).

Darling river av Sara Stridsberg (2011) var förra årets stora upptäckt i bokväg. Här får man följa Lo och Lolita, en aphona och en förrymd mamma. Läs och njut- det kan bli det bästa ni kommer att läsa i år!

2 kommentarer:

  1. Jag är på gång, ville bara säga det, slightly försenad men ändå. Fast huset Usher har jag läst iaf :) recension är på gång. Bra val av tema förresten - vill läsa allt, tom 1984. Men nu ska jag ta mig an Vårt hem är vårt slott. Tjing, tjing.// Stina

    SvaraRadera
  2. Gör det du. Hoppas att du också kommer att gilla den. Ser hur som helst fram emot bokmiddagen vi ska ha när den är utläst, känns som att det kan bli en riktig höjdarmiddag. //Sofia

    SvaraRadera