lördag 27 augusti 2011

Postverket - boktriangelsn sämsta bok?

Envis som jag är när det gäller helt fel saker, har jag svårt att ge upp böcker.
Jag brukar till och med sätta ära i att läsa ut böcker hur tråkiga eller förnederande de är.
I Charles Bukowskis debutroman har jag dock funnit den idens baneman. Boken, som handlar om Bukowskis alteregos anställning på posten är inte ens värd pappret den är tryckt på. Redan i bokens början förklarar huvudpersonen att han började som brevbärare av två anledningar; för att jobbet var lätt och för att han skulle få knulla mycket.sedan fortsätter boken i samma stil. Tror jag, mitt tålamod med Henry Chinaskis äventyr tog slut efter47 sidor, då den försupne grotesken samvetslöst våldtar en kvinna.
Jag kan för mitt liv inte förstå varför Bukowski blivit så hyllad, ej heller varför Postverket kallas för en Amerikansk klassiker.

Nä, nu måste jag sanera både händer och hjärna efter att återigen tagit i boken.

2 kommentarer:

  1. Tror att även jag, efter din beskrivning av boken, tänker hålla mig långt ifrån den i fortsättningen. Verkar vara rens smörjan.

    SvaraRadera
  2. Tack för varningen! Har också en tendens att läsa varje sida även av de uslaste böcker (se: Allt). // Stina

    SvaraRadera