söndag 23 oktober 2011

Naturens mest perfekta missbildning?


Någon kallade enäggstvillingar för naturens mest perfekta missbildning. I litteraturens värld är synsättet oftast det motsatta, för skönlitterära tvillingar har i allmänhet försetts med en inneboende felaktighet av något slag. Det har skett en miss av naturen och ett monster (noga räknat två) har skapats. Ett läskigt, degenererat tvillingmonster. Ofta har dessa en osund fixering till varandra. Är det inget större fel på dem så måste någon i varje fall dö. Ser man det från den sidan är tvillinglitteratur sällan särskilt upplyftande. Men hey, hellre degenererad än menlös. Och säga vad man vill men tråkiga är de sällan, tvillingarna i litteraturen. Incestuösa, onda och missanpassade but never boring.

Tvillingar har också sin givna plats i skräckfilmer och thrillers. Ett ofta återkommande tema är det med den onda tvillingen som kommer för att rasera tillvaron för sin bättre hälft. Min favorit i den kategorin är utan tvekan Bens onde bror från Sunset Beach. Honom var det minsann lite go i till skillnad från tråkmånsen Ben.

De första tvillingar som fångade mig var förstås de förträffliga Wakefield-systrarna. Kvalitetslitteratur som fortfarande håller måttet; Jessicas ränksmidande och Elisabeths präktighet får man aldrig nog av. En annan bok som etsat sig fast i minnet är Jag saknar dig, jag saknar dig som behandlar det ofattbara och vad som händer när den som alltid funnits där försvinner och man står ensam kvar. Senaste tvillingfavoriten är förstås Flicka i fönster vid världens kant. Aldrig har väl det incestuösa tvillingtemat utforskats på ett vackrare sätt än här.

Om man inte räknar med vår faiblesse för Sweet Valley-systrarna har tvillinglitteraturen annars varit ganska lätträknad i vår triangel. Förutom nämnda Flicka i fönster vid världens kant och Jag saknar dig, jag saknar dig kan jag bara komma på ytterligare fyra verk som på något sätt innehållit tvillingskildringar. Det är Huset Ushers undergång, Grotesque, Alice i Underlandet och Peter Pan. Ser man på hur tvillingar brukar gestaltas utgör de dock ett ganska så typisk urval: där finns incest, död, galenskap och syskonmord.

- Hälften av syskonparen har incestuösa tendenser.
- Flera uppvisar tecken på sinnessjukdom.
- Fyra tvillingar dör.
- En är kriminell och har (antagligen) dödat sin tvilling.

Har ni några (o)trevliga tvillingskildringar att bjuda på som jag kanske missat? Jag vet att Joyce Carol Oates gärna behandlar tvillingskap och dubbelnaturer, men då främst under synonymen Rosamond Smith. Jag har bara läst ett fåtal av hennes böcker under detta namn, och inga med tvillingtema men Sofia har säkert bättre koll än mig och kan nog komma med ett tips eller två. Right?

Stina

2 kommentarer:

  1. Håller också på att läsa en bok om tvillimngar just nu, I det förflutna, som var en av böckerna man kunde läsa i mitt förra månadstema. Fast att den handlade om tvillingar viste jag inte när jag valde den. Kan tyvärr inte ge några Oatestips då jag inte kan komma på en neda roman av Smith som inte haft tvillintema, vilket gör att de flyter ihop en del i mitt minne.

    SvaraRadera
  2. Och javisst ja; naturens mest perfekta missbildning!!!!!!!!! Lätt att det är!

    SvaraRadera