torsdag 27 oktober 2011

Föga originell verklighet

Augustis månadsbok Udda verklighet av Nene Ormes var visserligen en av de bättre böckerna från fantasytemat, men jag blev ändå besviken. Med tanke på hypen hade jag väntat mig så mycket mer. Den handlar om Udda som hela sitt liv plågats av hemska och våldsamma mardrömmar, ofta så realistiska att de kunnat tas för verklighet. Men drömmar är intet mer än drömmar, ett fantasifoster som skapas under de mörka timmarna. Eller är de mer än så? Saker tar sin början som får Udda att tro att hennes drömmar kan vara nyckeln till något större. Hon befinner sig plötsligt i en värld hon inte vet något om, en udda verklighet. En värld befolkad av hamnskiftare, orakel, magiska lotsar och sanndrömmare.

Om den räknats som en vuxenbok tror jag inte alls att den hade fått samma hyllning som nu när den lanserats som en ungdomsbok. Jag tycker den här synen på ungdomslitteratur känns lite trist. Barn och ungdomar kanske inte har samma kritiska öga som en vuxen, men jag tycker ändå att de borde tas på allvar och att det borde vara regel snarare än undantag med välskrivna ungdomsböcker som tar sin publik på allvar.

Jag förstår inte alla goda recensioner, särskilt inte i dessa dagar där vampyrer, varulvar och allsköns mytologiska varelser hör till vanligheterna. Det är inte nytt längre och om man ska göra det till sitt eget får man enligt mitt tycke göra ett bra mycket bättre jobb än Ormes förmår. Visst är romanen hyfsat välskriven, men den är långt ifrån originell eller nyskapande. En lättsmält bagatell. Trevlig för stunden men knappast mer än så.

Jag har helt enkelt inte så mycket mer att säga om Udda verklighet, varken för eller emot, och det känns ju lite trist. Kan man tycka.

Stina

1 kommentar:

  1. Den var helt ok tyckte jag, men mitt omdöme kan ha varoiit föesvagat efter att ha läst den usla "Den femte systern" innan...

    SvaraRadera