måndag 24 oktober 2011

Tyngd av Jeanette Winterson

"Tyngd" är en del av den världsomspännande Mytserien, där olika författare får välja en myt och tolka den på sitt alldeles egna vis. Winterson väljer myten om Atlas och Herakles och berättar att redan när hon blev tillfrågad om att delta i projektet var det som att hon redan valt sin myt och att historien om Atlas fanns i tankarna redan innan telefonsamtalet var slut.

Winterson inleder med att säga sig vilja berätta historien om igen och utforskar i sin roman teman som ensamhet, isolering och ansvar. Som vanligt berättar Winterson med sitt eget speciella språk, och Atlas, som fått i straff att bära upp världen, skildras ömsint, medan Herakles utmålas som en skrävlare och playboy endast intresserad av våld, förstörelse och att förföra ännu en kvinna.

Spoilervarning nedan!
Atlas däremot är isolerad och ensam, men får en dag oväntat sällskap av stackars Laika, rymdhunden ni vet. Stackars Laika som inte alls ville ut i rymden, utan bara ville lyda sin husse. Både hon och Atlas blir av Winterson befriade från sina båda öden och de finner en bundsförvant i varandra. Laika genom att slippa rymden, injektionssprutan och döden och Atlas genom den märkliga tanken om vad som egentligen skulle kunna hända om han ställde ner världen.

2 kommentarer:

  1. Jag har bara läst "Vintergatan går genom magen" av Winterson men den gillade jag verkligen, inte minst på grund av hennes underbara språk. Skulle gärna läst även denne men so many books and so little time du vet. Bokberget fortsätter dessutom att växa okontrollerat. Jag läser mer än jag gjort på år men min att läsa-hög minskar aldrig, kan nån förklara den ekvationen? // Stina

    SvaraRadera
  2. Jag vet, min bokhög lider av samma problem. den bara växer och växer.

    SvaraRadera