söndag 23 oktober 2011

Vi inte bara läser - vi ser på film (och gör film) också!


För tredje året i rad har Stina och Kalle överträffat sig själva med den årliga Bergman-middagen - en kväll fylld av ångest, dämoner och god, god mat. Jag fixade förrätten: palsternackssoppa toppad med svamp och serverad tillsammans med toast. Allt annat stod kvällens värdinna Stina för: till varmrätt blev det Bergmans hushållerskas recept på kalvfärsbiffar (dock av ekonomiska skäl gjorda på nötfärs), gräddsås med svartvinbärsgelé och kokt potatis och till efterrätt ännu en Bergmanklassiker: vaniljglass i strut serverad med bragokex. Mums säger jag bara, vilken härlig middag!

Som brukligt fick gästerna sig tilldelade varsin rollkaraktär ur Bergmans filmer, där jag blev sjuksköterskan Alma från "Persona", vilken tar hand om den sjuka Elisabeth Vogler (Stinas roll för kvällen) som helt slutat prata. Sebbe i sin tur blev Aman/Manda från "Ansiktet", vilket passande nog är en kvinnlig karaktär som klär sig som en man och Kalle blev Vogler från samma film. Johan till sist blev Isak från Smultronstället, vilken också var kvällens film.

Eftersom det blev mycket litet fotograferande under kvällens gång får ni hålla till godo med dessa videos, vilka i redigerade former blev en del av Sebbe och min installation för kvällen - nämligen kortfilmen "Slumpmässiga val" (efter filmen i en roman av Margareth Atwood) där Iris och Freddie hade ledande roller. Som hyllning till Bergmans filmskapande klämde vi in så mycket ångest och dämoner vi bara kunde i den.





Stinas och Kalles installation var "Ångestoraklet" vilken gav oss sunda spådomar under kvällens gång, där en av mina blev den härliga: "Någonting är rutten i Danmark. Och i din själ". Som tradition bjöd Johan på konstnärliga blyertsteckningar inspirerade av ångest och dämoner.

Självklart blev det också Bergmanquiz där jag traditionsenligt avgick som segrare, moa ha ha HA! // Sofia

5 kommentarer:

  1. Er Bergmaninspirerade film var ett riktigt mästerverk. Det var Bergman, David Lynch, ångest, ren ondska, döden och gud vet vad i en härlig blandning. En modern klassiker. // Stina

    SvaraRadera
  2. Mmmm, eller hur. Sebbe har blivit riktigt inspirerad och vill spela in "Gula sekten 2". Är du på?

    SvaraRadera
  3. Gula sekten 2, hmm jag vet inte. Jag tror mer på att bespara världen från en uppföljare.But maybe that´s just me. // Stina

    SvaraRadera
  4. Jag är liiiite av samma åsikt faktiskt. Fast säg inget till Sebbe...

    SvaraRadera
  5. Our little secret :)

    SvaraRadera