söndag 23 oktober 2011

De sju dödssynderna i bokform


O, beware, my lord, of jealousy;
It is the green-eyed monster which doth mock
The meat it feeds on...
(Iago, Othello)

Jag vill varna er för att november kan komma att bli en syndig månad. Det är nämligen första månaden ut i min dössyndssvit. Varje synd kommer att representeras av en kvinnlig karaktär. Först tänkte jag välja ut sju böcker och göra det till ett enda syndigt månadstema men det blir för mycket, too much sin to handle helt enkelt, så jag delar upp det – ni kan således se fram emot att få stifta bekantskap med en dödssynd varje månad, och med en rad mycket syndiga kvinnor förstås.

Först ut är en av mina favoritsynder, nej, inte lättja, frosseri eller vällust utan den fjärde dödsynden avund, enligt Chauser den svåraste synden av dem alla ”för alla andra synder går ut över en dygd, medan avunden går ut över alla dygder.” Den latinska benämningen på sagda dödssynd är invidia. Tavlan som fått gestalta denna känsla ovan är målad av Géricault (1822) som utförde porträttstudier av människor med psykiska lidanden åt en vän som var psykolog. Porträttet föreställer en kvinna som lider av manisk avund.

Straffet i helvetet för synd av detta slag är att sitta i iskallt vatten och är ett av de mildare straffen (om ni nu inte tycker det låter bättre att styckas levande eller att sitta i en kittel med kokande olja). Ska ni bara välja en synd kan denna således vara att föredra. Motsatsen till dödsynden avund är dygden humanitas, medmänsklighet.

Månadens bok: Pojkarna - Jessica Schiefauer, 2011.



Sfinx - Christine Falkenland, 2011.
Busters öron - Maria Ernestam, 2006.

Huvudpersonen i månadens bok är den fjortonåriga Kim. Hon och två av hennes vänner upptäcker en blomma som gör att de nattetid kan förvandla sig till pojkar. De avundas till en början pojkarnas värld som är mer tillåtande än den de vant sig vid som flickor, och särskilt Kim njuter av den nyvunna friheten. Men deras nattliga lekar får oanade konsekvenser...

Sfinx är en otäck berättelse om avund och besatthet som tar sin början när huvudpersonen får reda på att exmaken gift om sig. Hon nästlar sig in i deras tillvaro och hennes besatthet tar sig allt mer extrema och skrämmande former.

Busters öron behandlar en förtärande mor-dotterrelation där avundsjuka och egoism urartar till en kamp på liv och död.

Stina

4 kommentarer:

  1. Vilket kul tema! Ser med spänning fram emot 7 riktigt syndiga månader! Månadens bok känns riktigt intressant förresten. Den ser jag fram emot att börja läsa. Let the avund begin....

    SvaraRadera
  2. Mmm jag tror också på månadsboken, en av mina många ungdomsboksval sedan starten. Om jag kan ana ett tema i vår triangel så är det Alex klassiker och pristagare, dina dystopier och feministiska romaner och mina ungdomsböcker. // Stina

    SvaraRadera
  3. Ja, eller hur - ganska intressant faktiskt att man kan se våra preferenser så tydligt. Mitt nästa tema följer dessutom trenden, och snart har det blivit dags för min inför-nästa-tema-quiz.

    SvaraRadera
  4. Låter spännade, jag är en sucker för quizzar (stavas det så?) :D

    SvaraRadera