onsdag 23 november 2011

Dystopier i December

Vinnaren i Dystopi-tävlingen är korad, och det firar jag med att presentera december månads dystopiska tema. Eftersom det endast var en tävlande (!), Stina, så kan man väl säga att hon vann en jordskredsseger och föräras både första, andra och tredjepris. Mer om dessa pris i ett senare inlägg. Eftersom mitt tema bygger på att man ska ha fullgjort testet uppmanar jag Alex att snarast ta det och avlägga rapport.

Den här månaden ska ni nämligen läsa just den dystopi ni själva verkar mest lockade av att leva i. Både Stina och jag lyckade olyckligt nog sikta in oss på Atwoods "Tjänarinnans berättelse" (jag menar, vilken kvinna vill leva i denna mansdominerade världen)- men då den dystopi förutom den som Stina kom närmast var "Väggen" är det hennes val för december månad.

Jag hoppas även att ni orkar läsa:

Månandens bok: Kall feber av Jerker Virdborg
Eftersom jag är ett Virdborgfan sedan ganska många år tillbaka är det givet att en dystpi skriven av honom känns lockande att sätta tänderna i. Efter vad jag har hört ska han vara inspirerad av Karin Boyes "Kallocain".

Om man vill och orkar rekommenderas även denna: På stranden av Nevil Shute. Denna klassiker skildrar ett Australien i väntan på utplåning. Den utspelar sig på 1960-talet efter att tredje världskriget utplånat allt liv på norra halvklotet. Det radioaktiva stoftet sprids sakta med vindarna och ett halvår efter bokens början räknar invånarna med att bli sjuka och dö. Dystpiskt så det förslår, eller hur?!

1 kommentar:

  1. Wohoo, am I a winner or what!!!!! Jag gottar mig förstås i äran, men tycker samtidigt det är lite trist att vara den enda deltagaren i denna lysande quiz.

    Jag uppmanar därför alla, kända och okända, nya och gamla bekantskaper att göra ett försök. Kom igen, dör ni inte bara efter att få veta i vilken dystopi ni bäst skulle passa in?!

    Kul tema, by the way. // Stina

    SvaraRadera