måndag 27 februari 2012

Sfinx av Christine Falkenland

Det här var en av Stinas månadsböcker under november och man får väl säga att det kan vara på tiden med en recension... Temat var avund i Stinas De sju dödssynderna-svit.

Det är den första kvinnan som står för berättandet, där hon i brevform riktar sig till exmakens yngre, rikare och vackrare fru. Hon kan inte släppa taget om honom och avundsjukan över hans nya liv växer. Först hatar hon och avundas på avstånd, men sakta kommer hon allt närmare...

Jag är lite kluven inför boken, dels bygger den på en intressant idé, har ett annorlunda upplägg och vackert språk - men jag värjer mig mot något. Kanske är det för att den bitvis känns lite tjatig?

Däremot är det bara att konstatera att man som läsare har väldigt svårt att värja sig för den läskiga huvudpersonen.

3 kommentarer:

  1. Men skojar du eller. Jag vill se en fight mellan Sfinx-kvinnan och Stephen Kings Lida. Det skulle antagligen bli jämt, och det skulle definitivt bli ugly för ingen av dessa donnor lär köra med renhårigt spel. Jag ser hairpulling och sönderklösta ansikten framför mig. Vem skulle vinna tror du? // Stina

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det skulle bli jämt måste jag säga. Möjligen att den förstnämda kör ännu mer med orent spel så att hon kanske kan vinna på det //Sofia

    SvaraRadera
  3. I vilket fall skulle det bli en epic fight. // Stina

    SvaraRadera