fredag 3 februari 2012

Topp- och botten 2011

Efter en 2 månader lång bloggfrånvaro är jag äntligen här igen! Jag hoppas att jag varit saknad ;). Har en hel del böcker kvar att recensera från förra året, men tyckte att det mest högprioroiterade var toppen- och bottennoteringarna från förra året.

Jag presenterar härmed stolt;

Sofias bokår 2011:

Bland toppböckerna var det en 6-7 stycken som var riktigt bra och fick högsta betyg, och av de 10 bästa böckerna var samtliga höjdare. Alex stod faktiskt för årets allra bästa roman; "Never let me go" medan Stinas "Bonjour tristesse" kvalade in på andra plats och därefter mitt val "Vårt hem är vårt slott" på tredje plats.

1. Never let me go av Kazuo Ishiguro (Alex val)
2. Bonjour tristess av Francoise Sagan (Stinas val)
3. Vårt hem är vårt slott av Shirley Jackson (Mitt val)
4. Flicka i fönster vid världens kant av Sam J Lundvall (Stinas val)
5. Berg i fjärran av Kazuo Ishiguro
6. I am legend av Richard Matheson (Mitt val)
7. Osynlig av Paul Auster (Mitt val)
8. En vacker dag av Ira Levin
9. Förträffliga fruntimmer av Barbara Pym
10. Vågorna av Virginia Woolf

Bubblare: Solens rike av J.G Ballard, Doktor Glas av Hjalmar Söderberg och Busters öron av Maria Ernestam.

(samt dessa som jag läst tidigare: Tvillingarna 3. Spökhuset, Tvillingarna 27. Busungarna, Sweet Valley High 28. Hemlig längtan, Tvillingarna 10. Misstänkta, Tvillingarna 41. Hopptävlingen, Tvillingarna 2o. Lantisen, Sweet Valley High 19. Svekfulla planer, De små hästarna i Tarquinia).

Så, till årets bottennoteringar då, och inte var det så få av dem heller tyvärr! Samtliga inprickade av mig, förutom Alex "Trollkarlen från Oz" och Stinas "Djupandning". Man kan se det som att jag är den med sämst smak, eller så kan man se det som att jag bara haft otur. Jag själv lutar åt alternativ nr 2.

Årets botten-noteringar
1. Katitzi, Rosa och Paul av Katarina Taikon
2. Mysteriet på ön (Mysrysare)
3. Bud från död (Mysrysare)
4. Trollkarlen från Oz av Frank M Baum (Alex val)
5. Ett långt farväl av Claes Hylinger
6. Djupandning av Anne Tyler (Stinas val)
7. I det förflutna av Kate Morton (Mitt val)
8. Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafon (Mitt val)
9. To kill a mockingbird av Harper Lee
10. 1984 av George Orwell (Mitt val)

Bubblare: Vi som var föräldralösa av Kazuo Ishiguro (Mitt val) och Svarta speglar av Kristoffer Leandoer (Stinas val).

Hoppas på att hitta lika bra toppenböcker i år, så kom med lika bra teman som förra året tjejer! Själv funderar jag på att dra ner läsningen av mysrysare till noll. Men det känns kanske aningen orelaistiskt med tanke på att jag har ett gäng i ska-läsa-högen. Ja, ja, det kan ju liksom inte bli sämre (hoppas jag verkligen...).

Lovar för övrigt att inte vänta 2 månader med nästa inlägg! På hedersord.

//Sofia

1 kommentar:

  1. Trevligt att se dig på bloggen igen :D You have been dearly missed!! Hoppas också på ett riktigt bra bokår förstås, har höga förhoppningar på mitt vredestema som kommer dyka upp här så småningom.

    SvaraRadera