tisdag 22 januari 2013

Foundation av Isaac Asimov


Har haft ytterligare en del av samma serie liggande hemma ända sedan slutet av 2011, och hade väl egentligen tänkt påbörja den i början av 2012. Istället blev endast den första delen utäst som en av 2012 års sista böcker, och 2013 känns väl kanske som ett rimligare mål då det är 2 delar jag bör läsa innan dess. Har lånat boken av pappa, så satsar på att kunna lämna tillbaka den till jul....

Fick bara tag på den första delen i den engelska versionen, och så här i efterhand kanske jag borde ha satsat på den översatta då det här är en teknisk roman som slänger sig med många fackuttryck och tekniska termer som bitvis gör den lite tung att läs.

Det är en annorlunda och intresseväckande berättelse om Hari Seldon, en forskare som förutsäger rikets fall och fastställer en plan som sträcker sig över 100-tals år med förutsägelser om vad som kommer att hända och hur konflikter ska lösas – allt baserat på psykohistoria som forskningsgren.

Just eftersom berättelsen sträcker sig över så lång tidsperiod blir det många människor vi möter och denna uppstyckning tycker jag bidrar till att historien känns allt för ytligt och översiktligt berättad. Jag tror man kanske hade behövt någon slags huvudperson eller berättare att lotsa en genom historien, men ändå är jag sugen på att läsa fortsättningen ch se vad som händer i de övriga delarna.

//Sofia

2 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna för att de andra delarna är lättare att ta sig igenom än den första. Annars kanske pappa får vänta till julen 2015 innan han får återse den igen :) // Stina

    SvaraRadera
  2. Ha ha, känns som att det kan bli så :) //Sofia

    SvaraRadera