söndag 24 november 2013

Nattsidan av Joyce Carol Oates



Novell av Joyce Carol Oates utgiven av Novellix och en present från min kära make efter ett av hans pass på färjan i somras (novellerna säljs i infon). Jag blev glatt överraskad, men efter att ha läst novellen från 1977 är jag ganska besviken. Jag fattar inte varför de valde denna och inte en av hennes bättre noveller, ”Vart ska du, vart har du varit” hade passat så mycket bättre som lysande ensamnovell. Filmen som är baserad på boken recenseras här.

Denna novell är en ganska kickstartad sådan, i alla fall enligt min mening, och handlar om Perry Moore som jobbar med att avslöja bluffande medium. Han är tvärsäker på att allt är fusk, i alla fall tills han får möta en person från sitt förflutna under en seans….. Sedan spårar han ur helt och det blir bara fånigt. Fattar inte att Oates har skrivit denna fåniga historia. Om ni vill läsa hennes gotiska berättelser är romanen ”Bellefleur” så mycket bättre.

// Sofia

1 kommentar: