onsdag 27 november 2013

Palatsets hemlighet av Julie Ellis



Javisst, ännu en mysrysare har blivit avverkat på bussen till och från jobbet och vid det här laget måste mina medräsenärer verkligen vara imponerade av min litterära bred – allt från mysrysare och tvillingböcker till Marquis de Sade ;-).

Denna mysrysare handlar om Susan Roberts, sekreterare på en amerikansk ambassad som får ett erbjudande hon inte kan tacka nej till, ett i mysrysar-sammanhang något oromantiskt sådant, nämligen att tillbringa ett år i Istanbul som sekreterare åt en rik affärsman som vill skriva sina memoarer.

Naturligtvis blir det även romantik och inte bara memoarskrivning, för i Istanbul träffar hon landsmannen Paul och finner sig genast dragen till honom. Tyärr måste jag säga att jag inte är imponerad, den här mysrysaren innehåller sällsynt få svällande barmar, kvinnor som blir knäsvaga bara de får syn på en man och sådär lite unken kvinnosyn. För att utspela sig i Istanbul skulle jag säga att kvinnorna är friare och mer självständiga än i många andra rysare som utspelat sig i mer västerländsk miljö. Och hur kul är det på en skala?

Skämt å sido så är den helt enkelt lite för torr, tråkig och slätstruket skriven för att jag ska orka engagera mig.

//Sofia

2 kommentarer:

  1. Jag tror att dina medresenärer är rädda för dig Sofia. De tror säkert att du har någon mental störning, typ schizofreni. // Stina

    SvaraRadera
  2. Men tack för den vänliga kommentaren, Stina. //Sofia

    SvaraRadera