onsdag 30 april 2014

Välkommen till Engelsfors.

April lider mot sitt slut och det är dags att äntligen presentera månadens tema. Om april vore en bok skulle det vara den här bokserien, trots att serien utspelar sig under flera månader. Men vad är mer april än häxor & eld?
Månadens tema tar oss till det lilla samhället Engelsfors, en fiktiv bruksort lokaliserad i Bergslagen.

Karta över Engelsfors.
Där får vi möta de se tonårstjejerna Minoo, Rebecka, Vanessa, Anna-Karin, Ida och Linnéa. Inte nog med att de måste bo och gå på gymnasiet i Engelsfors, de har också magiska krafter som tvingar dem att, ve och fasa, umgås med varandra. Böckerna, skrivna av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren, har beskrivits som en blandning mellan Supernatural, Buffy & Twinpeaks. Har ni redan läst böckerna vet ni vad jag pratar om, om inte har ni massor av spänning och tonårsproblem att se fram emot. Engelsforstriologin består av böckerna Cirkeln, Eld och Nyckeln, samt den grafiska romanen Berättelser från Engelsfors, tecknad av några av Sveriges bästa tecknare. Bland annat Kim W Andersson och Lina Neiderstam. Har ni inte läst serien tidigare är månadens bok Cirkeln. Då jag läste Cirkeln i somras tänkte jag ta mig an Eld och Berättelser från Engelsfors.
Sex stycken ofrivilliga hjältar. Vem den sjunde personen är får ni läsa er till ;)


Trevlig läsning :)

2 kommentarer:

  1. Kul tema! Har faktiskt redan läst de två första böckerna i serien och ett (gratis) utdrag ur den grafiska romanen. Nu får jag en bra anledning att ta itu med den tredje delen med gott samvete, ligger ju lite efter med läsning av månadsböckerna, but what else is new? // Stina

    SvaraRadera
  2. Jag fullkomligt slukade serien under min semester och måste säga att det var synnerligen trevligt med lite slapp och kvalitativ sommarläsning //Sofia

    SvaraRadera