lördag 3 maj 2014

Inte mycket mer än så

Månadens bok juli 2012 var Mycket mer än så av Sarah Dessen. Efter vad Sofia berättat har den här romanen höjts till skyarna av entusiastiska recensenter. Det visste jag inte vid läsningen, och anledningen till detta kan jag bara sia om. Eller nej, det kan jag inte, för jag förstår faktiskt inte vad som skulle vara så speciellt med just denna bok. Visst är den välskriven, men det är en i mitt tycke ganska straightforward ungdomsroman. Den är lättläst och trevlig, men knappast speciell eller ens särskilt minnesvärd.

Den handlar om Auden som ska spendera sommarlovet hos sin far och hans nya familj. Auden är the good girl personated. Hon är välartad, har bra betyg och är van vid att vara alla till lags. Skulle man försöka hitta något fel hos Auden skulle det vara hennes oförmåga att sova om nätterna. Det var år sedan hon sov en hel natt igenom.

Auden är inte van vid att ha tjejkompisar, att chilla och att helt enkelt bete sig som en tonåring. Det här är sommaren då allt det ska ändras. Det är kärlek inblandad förstås. Han heter Eli och har också svårt för att sova om nätterna.

Jag fann romanen ganska oengagerande och jag är rädd att min recension lider av samma syndrom. Jag har inte så mycket mer att säga bara. Jo förresten, niodansen skulle kanske vara något att införa på jobbet innan förmiddagsfikat. Denna utgör mitt mest bestående intryck från romanen. Ett måste på kommande bokmiddag, eller vad säger du Sofia?

Stina

2 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med, och måste säga att det var dåligt av oss att missa 9-dansen nu när vi (typ) hade bokmiddag i helgen. Måndag klockan 9, Stina? Lets call it a date ;-). //Sofia

    SvaraRadera
  2. Jaa, den glömde vi helt bort. Sämsta oss!!! Och du påminde mig inte på jobbet imorse... Vi får ta det imorn. Kan skicka en lync när vi haft vårt morgonmöte vid 8.50. Oroa dig inte, vi brukar vara klara till kl 9. // Stina

    SvaraRadera