lördag 3 maj 2014

No, it´s not the one


Så var det dags för del tre i följetongen kring författaren som är värd en ny chans. Jag talar förstås om Alex tema "Gör om, Gör rätt". Ni har i tidigare inlägg fått veta att det varken blir Caroline Ringskog Ferrada-Noli eller Elizabeth Smart som föräras en ny chans. Nu är det dags för den tredje personen på listan, men inte heller han skulle visa sig värdig.

Jag talar om Ethan Hawke, som vid en första anblick är mer än värd en andra chans i min bok. Jag menar, hallå, Ethan Hawke! Enbart filmen Bara en dag med uppföljare gör honom till en värdig kandidat. Tillsammans med Julie Delphy var han dessutom oscarsnominerad för bästa originalmanus vid årets Oscarsgala. Bara en sådan sak.

Jag läste hans debutroman Ett fönster i New York för några år sedan. Det måste ha varit ganska tidigt i Boktriangelns historia. Tyvärr blev jag inte särskilt imponerad. Visst kunde han skriva men historien berörde inte. Jag störde mig rätt mycket på huvudpersonen också har jag för mig, och tyckte inte att hans handlande var helt trovärdigt. Jag blev således inte jättesugen på att läsa något mer av Hawke. Men, nu är vi ju här och delar ut andra chanser på Alex begäran. Så jag googlade (vad annars) för att se vad som hänt sedan senast. Och vad hittade jag? Om inte en ny roman med titeln Ash Wednesday publicerad 2002. Så långt verkade allt lovande.

Sedan läste jag vad den handlade om, en deserterande soldat och hans gravida flickvän, och snark, not my cup of tea. Men den har fått bättre recensioner än hans debutroman, så jag hade ändå kunnat tänka mig att läsa den om det varit gratis. Men förstås finns den inte att låna på Almedalsbiblioteket. Det var slutet på den här episoden men the story continues, trust me.

Stina

 

3 kommentarer:

  1. Ha ha, trist Stina. Jag håller med, jag hade också kunnat ge Hawke en andra chans. Och en tredje. Och en fjärde. Och... o.s.v. Vi borde slå till och se tredje delen i Bara en dag-serien. Kanske nästa gång du kommer på helgbesök! //Sofia

    SvaraRadera
  2. Det borde vi, fast då borde vi ju se triologin i ordning med för mesta känsla. Var ett tag sedan jag såg ettan och tvåan så det kunde vara kul. Vi kan ju dela upp det på mer än en kväll. Ny helg hos the Möllers kanske? Jag vet ju att ni ser mina besök som små ljuspunkter i tillvaron // Stina

    SvaraRadera
  3. Det låter definitivt som en plan :) //Sofia

    SvaraRadera